enthalpie oefening

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

enthalpie oefening

Halo,

Ik ben oefeningen aan het maken voor mijn herexamen en ik zit hier in knoei met het volgende:

Vraag: bereken a.h.v. de gemiddelde bindingsenergie de reactie-enthalpie van volgende reactie

a)2NH3(g) + 3Cl2(g) -->N2(g) + 6HCl(g)

ik heb 2 tabellen bij de hand, 1 ervan is met vormingenthalpie en andere met bindingsenthalpie

enkel bij bindingsenthalpie komen alle vindik voor alle stoffen waarden terug dus ik veronderstel dat het uit die tabel moet komen.

NH2= -391KJ

Cl-Cl= -243KJ

H-Cl= -432KJ

En voor N-N twijfel ik want ik vind 2 tabel waarden terug nl: (3bindingen) -945KJ en (enkelvoudig)-85KJ

Oplossing:

-6*432+(-945)-(2*(-391))-(3*(-243))=-2026KJ

Mijn probleem is dat de oplossing die vanachter in mijn cursus staat zegt dat het 168KJ moet zijn. Wie kan mij helpen en zeggen waar ik verkeerd zit of wat ik moet doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: enthalpie oefening

Sinds wanneer hebben bindings- en vormingsenthalpie formules iets gemeen?

En je mist eentje; de N-H binding. Denk eens goed na waarom deze nodig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: enthalpie oefening

Sinds wanneer hebben bindings- en vormingsenthalpie formules iets gemeen?
In zekere zin kan je het in elkaar omrekenen natuurlijk... maar ik ben het 100% met je eens, dat je beter direct de bindingsenthalpiën kan gebruiken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: enthalpie oefening

ik voel me zo stom soms. de oplossing 162 is verkeerd teneerste het hoort 462 te zijn.

ten tweede:)

-6*432+(-945)-2*(3*-391)-3*(-243)=462...

bedankt voor de tip bij de N-H binding

enja ik was afwezig op die les chemie en al me andere oefeningen zeggen duidelijk van bereken a.d.v. vormingsenthalpie, of bereken a.d.v bindingsenthalpie etc daarom de verwarring bij welke waarden ik zou moeten gebruiken

toch alvast bedankt! Afbeelding

Reageer