Wat is 16S?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Wat is 16S?

Beste mensen,

Ik moet een verslag schrijven over het identificeren van archea. Hierbij wordt tijdens het PCR-en gebruik gemaakt van een primer die bindt op het 16S ribosomaal gebied. Dit is blijkbaar een gebied wat bij bijna alle micro-organisme voorkomt en daardoor makkelijk is om onderscheid te kunnen maken. Maar wat wordt nou precies bedoelt met 16S en hoe komen ze aan die naam? En waar codeert dit stuk DNA dan voor? Ik heb al wel zitten zoeken op google en op de fora hier, maar ik kan nergens iets vinden over de theorie hierachter, alleen over de toepassing.

Alvast bedankt voor het antwoord en de moeite.

M.v.g.

Martijn van Zelst

Berichten: 264

Re: Wat is 16S?

S staat voor de svedberg-eenheid, het is een maat om het sedimentatiegedrag van macromoleculen (eiwitten, DNA..) te beschrijven. Dit sedimentatiegedrag leert ons dan weer meer over de densiteit, de massa en de vorm.

16S rRNA bestaat uit 1542 basen, en inderdaad, zoals ik het ken is het de kleine subunit van de E.Coli bacterie.

Ik geloof dat je trouwens Archaea bedoelt? Als ik google op archea vind ik niets.

Berichten: 516

Re: Wat is 16S?

Het zijn inderdaad de Archaea. 16s is een stukje van het ribosoom. (ik veronderstel dat je wel weet wat dat is...). Om een molecule als genetische chronometer te gebruiken, ging men op zoek naar iets dat in zowat alle bacteriën voorkwam. Dus kan je het best gaan zoekene naar iets wat alle becteriën met elkaar gemeen hebben. En dat zijn dan zogenaamde primaire functies, waaronder de functie van translatie (gezien elke bacterie zijn mRNA moet kunnen vertalen in bruikbare eiwitten, wat door de ribosomen gebeurd.). Dan zijn ze gestoten op een stukje van het ribosoom (wat uit meer dan 1 suuunit bestaat), en dat stukje is het zogenaamde S16 rRNA.

snap je nu alles dan? Je hebt alvast de antwoorden op jouw vragen...

Berichten: 2

Re: Wat is 16S?

Ja hoor ik snap het. Bedankt voor het snelle antwoorden.

Reageer