Gehaltebepaling fosfor

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Gehaltebepaling fosfor

Ik heb een voorschrift voor een gehaltebepaling van witte fosfor.

Aan een oplossing van fosfor (P) in uiteindelijk een ±24% alcohol/water mengsel wordt natriumacetaat toegevoegd.

Hier wordt een joodoplossing aan toegevoegd, waarna met een natriumthiosulfaat oplossing teruggetitreerd wordt.

Heeft iemand enig idee wat er met het fosfor gebeurd, hoe de reactievergelijking gaat met jood, en welke rol het natriumacetaat hierin speelt?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gehaltebepaling fosfor

Je weet wel al hoe de combinatie jood + thiosulfaat zit?

Berichten: 3

Re: Gehaltebepaling fosfor

Ja, daar kom ik nog uit!

Ik weet alleen niet wat P in oplossing allemaal doet.

Reageert het met zuurstof, water, zuur, jood?

Er wordt niet verwarmd ofzo, alleen krachtig geschud na toevoegen van de joodoplossing.

Ik heb wel gelezen dat PI5 niet gevormd kan worden.

Ik denk zelf aan PI3 vanuit P in oplossing.

Maar wat is dan de rol van het zuur?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gehaltebepaling fosfor

Natriumacetaat is geen zuur hoor.

Berichten: 3.145

Re: Gehaltebepaling fosfor

lampie schreef: Ik heb een voorschrift voor een gehaltebepaling van witte fosfor.

Aan een oplossing van fosfor (P) in uiteindelijk een ±24% alcohol/water mengsel wordt natriumacetaat toegevoegd.

Hier wordt een joodoplossing aan toegevoegd, waarna met een natriumthiosulfaat oplossing teruggetitreerd wordt.

Heeft iemand enig idee wat er met het fosfor gebeurd, hoe de reactievergelijking gaat met jood, en welke rol het natriumacetaat hierin speelt?
Fosfor oplosbaar in water met 24% alcohol daarin? Daar geloof ik helemaal niks van. Fosfor is totaal onoplosbaar. Wat wel zou kunnen is een fijn verdeelde suspensie van fosfor in water (vandaar waarschijnlijk ook die opmerking over krachtig schudden).

Maar goed, voor de zaak van de opgave doen we maar alsof dit gewoon kan.

Fosfor reageert met jood onder vorming van PI3. Dit op zijn beurt hydrolyseert in water tot HI en H3PO3.

Wat van belang is, is de hoeveelheid jood die over blijft nadat alle fosfor is opgebruikt is. De natriumacetaat doet er voor de berekening ook niet toe. Het zorgt er alleen voor dat HI en H3PO3 snel worden geneutraliseerd. Dit is van belang voor de titratie met thiosulfaat, want dat is niet stabiel in zuur en zou ontleden in S en SO2. Dit zou natuurlijk de titratie in de war schoppen.

Stel nu zelf de reactievergelijking voor jood en fosfor op en bepaal in welke gewichtsverhouding jood en fosfor reageren. Uit P4 en I2 ontstaat PI3. Al die vervolg reacties met water en natriumacetaat heb je niet nodig voor je berekening, ze zijn alleen van belang bij een praktische uitvoering van dit experiment, omdat anders de titratie niet zou gaan (zie hierboven).

Voor de rest moet je er uit kunnen komen lijkt mij. De reactie tussen thiosulfaat en jood is een zeer bekende en ik ga er van uit dat je deze weet (of kunt opzoeken).

Berichten: 3

Re: Gehaltebepaling fosfor

Super! Het gaat helemaal lukken zo hoor!

Bedankt!
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Reageer