[scheikunde] nog enkele oefeningen (stoechiometrie)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] nog enkele oefeningen (stoechiometrie)

Dit zijn normaal makkelijke oefeningen, maar ik weet niet of ik ze wel juist maak ik vrees er een beetje voor, want dergelijke oefeningen hebben we niet in de klas gemaakt.

1) Welke massa ijzer is er nodig om 20 gram diijzertrioxide te bereiden via een verbranding? Hoevoeel zuurstofgas wordt er bij no verbruikt?

bij deze oefening begin ik als volgt ;

ik stel de vgl op : Fe + O2 -> Fe2O3

onder Fe2O3 reken in nu uit hoeveel mol dit is namelijk n=m/M = 20/160 = 0.125mol en dan zit ik vast hoe moet ik nu te weten komen hoeveel massa ijzer er nodig is ik dacht aan gewoon de 0.125 mol foor Fe te nemen omdat de coëfficienten gelijk zijn (dit zal niet juist zijn) maar dan bekom ik voor FE M = 56 n = 0.125 en dus is de massa 56/0.125 = 448 gram

kan iemand me verder helpen?

2) Hoeveel gram distikstofpentoxide ontstaat er bij de verbranding van 4 gram fosfor

hier begin ik ook met de vgl: P + O2 -> C2O5

en onder de P schrijf ik dan 4 gram hoeveel mol is dit? -> 4/31 = 0.13 mol en nu heb ik net hetzelfde probleem hoe kan ik met deze gegevens de massa van C2O5 bereken net zoals in de vorige oef?? (kan niet denk ik)

alvast bedankt , jelle

Berichten: 364

Re: [scheikunde] nog enkele oefeningen (stoechiometrie)

op je eerste vraag: in dat geval lijkt me het eenvoudiger om niet om te zetten naar mol. Uit de molaire massas van ijzer en zuurstof kun je namelijk al duidelijk zien wat de massaverhoudingen zijn van de elementen.

159.7gram (1mol) Fe2O3 bestaat uit 2*55.85 gram ijzer en 3*16 gram zuurstof. hieruit zieje duidelijk dat om 159.7 gram ijzeroxide te maken dat je 111.7(2*55.85) gram ijzer nodig hebt. Hoe zit het dan met 20 gram ijzeroxide?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] nog enkele oefeningen (stoechiometrie)

kan iemand me op weg helpen voor de tweede?

Berichten: 264

Re: [scheikunde] nog enkele oefeningen (stoechiometrie)

ik wil je wel helpen, maar ik begrijp de reactie die gebeurt niet (distikstofpentoxide uit fosfor?)

In elk geval is die niet gebalanceerd, en C2O5 is geen distikstofpentoxide.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] nog enkele oefeningen (stoechiometrie)

Jellerd, waar je mee moet beginnen is om de reactievergelijkingen kloppend te maken. Die is nl. bij beide vragen niet correct:
ik stel de vgl op : Fe + O2 -> Fe2O3
Links staat 1Fe, rechts 2Fe. Links zijn er 2 O-atomen, rechts 3.
P + O2 -> C2O5
Ik neem aan dat je met distikstofpentoxide en C2O5 hetzelfde bedoelt, nl. difosforpentoxide P2O5?

Maak eerst ook deze reactievergelijking kloppend.

Voor die van het ijzer zal ik je helpen. Die moet nl. zijn:

4Fe + 3O2 ---> 2Fe2O3

En dan nog een opmerking van een moderator:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer