Verwijderen van onzichtbare inkt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Verwijderen van onzichtbare inkt

Beste mensen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar iets dat onzichtbare inkt vlekloos kan wissen. Zelf dacht ik ook aan middeltjes maar ik dacht dat het verstandiger zou zijn als ik het eerst hier maar vraag. Ik was een beetje raar[:O] maar ik ging met zo'n soort stift met een lampje er aan op het behang schrijven :x . Nu ik er weer over na denk zo het toch wel fijn zijn als het er af kon maar dan mag het natuurlijk niet vlekken.

Kan iemand mij helpen???

Berichten: 385

Re: Verwijderen van onzichtbare inkt

Wat voor stofje is die onzichtbare inkt van jou? En ook: waarvan is de achtergrond waar de onzichtbare inkt op zit gemaakt? Dat is beide van belang als het netjes moet gaan?

Berichten: 13

Re: Verwijderen van onzichtbare inkt

Klinkt als UV verf, en dat dat lampje een kleine uv lamp is?

Heb je het al met water en zeep geprobeerd? OF met alcohol?

Heb je al IETS geprobeerd, of is dit een broodje aap?

Re: Verwijderen van onzichtbare inkt

Hallo mensen,

Ik heb dit niet verzonnen. Ook heb ik nog niks uitgeprobeert. Met wat voor zeep zou ik het moeten doen?

De pen:

Het is een pen met onzichtbare inkt. Ook zit op de dop, een lampje daar komt blauw achtig licht uit.

Het behang:

Het is dun behang. Ik denk een soort papier. De kleur is oranje met geel. Als jullie een middel weten moet het het liefst geen kleur verschil geven.

Re: Verwijderen van onzichtbare inkt

Blijkbaar is er geen indicatie uit welke stoffen de inkt is samengesteld en het behang is dun en de bestendigheid tegen schoonmaakmiddelen onbekend.

Nu dan blijft maar een weg open en de is voorzichtig empirisch onderzoek, je begint met het testen op een stukje behang op een niet in het zicht zittende plek van schoonmaakmiddelen met de waarschijnlijk minstschadelijke eerst.

Zoiets als water, alcohol, allesreiniger, wasbenzine etc. en als die het behang niet aantast probeer je voorzichtig of het de inkt wil oplossen.

Ik vrees echter dat de enige oplossing opnieuw behangen of muurverf is want dun behang is over het algemeen kwetsbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verwijderen van onzichtbare inkt

Het klinkt als een onzichtbare inkt die oplicht met UV-licht. Ik zou, zoals draconia zegt, iets proberen met een beetje afwasmiddel in lauw water. Je zou eerst in een hoekje bij de grond kunnen proberen hoe kleurecht het behang is.

Maar al met al word ik wel nieuwsgierig wat er op dat behang staat, waardoor hwet belangrijk voor je is om het geschrevene/getekende weg te halen... 8-)

Berichten: 3.145

Re: Verwijderen van onzichtbare inkt

Met een beetje geluk wik het gewoon met water. Veel inkten zijn redelijk wateroplosbaar. Echter, probeer wel wat het effect van water is op het behang. Zelfs water kan sommige behangsoorten al lelijk maken (bijv. door uitlopen van de kleur).

Re: Verwijderen van onzichtbare inkt

Hallo mensen,

Ik dank jullie heel erg voor al die goede hulp hier op het forum. Water op het behang lukt maar het inkt gaat er niet van weg. Ik ga nu alles reiniger uit proberen.

Iemand hier was benieuwd wat er allemaal op staat. Nou eigelijk niks bijzonders maar ik zal het zeggen. Ik werd toen op school gepest, maar waar om??? Dat wist ik niet. Zeg maar door mijn verdriet begon ik dingen daarover te schrijven. Maar niet alleen dat ook hoe je zeg maar normaal met elkaar om moet gaan en al dat soort dingen. Nu voel ik me veel beter en wil ik het er graag af hebben. Dus dat was de reden.

Reageer