Springen naar inhoud

chroom

• Log in om te kunnen reageren

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2007 - 15:08

Hallo,

Ik probeer met het chroomhoudend afvalwater uit onze looierij metalen onderdelen te verchromen.
Mijn idee was een simpele electrolyse uit te voeren en er dan mee klaar te zijn.
Wat is nu het geval: in plaats van aan het metaal te hechten, slaat het neer en het restje dat al op het metaal blijft zitten wrijf je er zo weer af. :x

Ik ben dus op zoek naar een redelijk gedetailleerde beschrijving van dit proces.
Dus wie het weet mag het zeggen.

Mijn dank is groot.

mazzels

en een prettig weekend aan u allen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Element_X

Element_X

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2007 - 16:25

Lees dit thread maar eens door....

http://chemixtry.be/...?showtopic=2468

Als je dan nog vragen hebt horen we het graag.;)

Veranderd door Element-X, 24 augustus 2007 - 16:25

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 augustus 2007 - 16:40

Op dit mooie Forum vind je ook veel info over verchromen. Zoek maar op ´verchromen´. :)

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2007 - 17:06

ik neem aan dat je glimmend wil verchromen?
Dat is dus sierverchromen.
Een goed resultaat is geen sinecure en zeker niet 'even een elektrolyse'
De beste kans maak je met een nikkelen voorwerp.
Dat moet uiterst vertvrij zijn, daarna geactiveerd in een zuuroplossing en dan in een chroombad met allerlei toevoegingen die ervoor zorgen dat het chroom gelijkmatig verdeelt over het oppervlak en dat het eindproduct glanst.
Het feit dat je 'het er zo afwrijft' duidt op een slechte voorbewerking en daardoor slechte hechting.

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 12:23

thanx
Ik zal aant werk gaan.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2007 - 17:42

Hallo,

Ik probeer met het chroomhoudend afvalwater uit onze looierij metalen onderdelen te verchromen.
Mijn idee was een simpele electrolyse uit te voeren en er dan mee klaar te zijn.
Wat is nu het geval: in plaats van aan het metaal te hechten, slaat het neer en het restje dat al op het metaal blijft zitten wrijf je er zo weer af. :x

Ik ben dus op zoek naar een redelijk gedetailleerde beschrijving van dit proces.
Dus wie het weet mag het zeggen.

Mijn dank is groot.

mazzels

en een prettig weekend aan u allen.

Tjiddles,

Ik heb het verchromen pas geleerd toen ik in een echte galvanische werkplaats aan een groot chroombad van een halve kubieke meter heb gewerkt. Onder leiding van een echte galvaniseur. Zonder zijn aanwijzingen zou het mij zeker niet gelukt zijn. Je moet het eerst leren als een ambacht dat je volgens de regels moet bedrijven.

Daarna komen pas de theorie en de wetenschap aan de orde.
Maar de meeste galvaniseurs komen aan dat laatste helemaal niet toe. Dat moet je allemaal in je eentje uitzoeken. Je vindt nauwelijks boeken en artikelen over het electrolytisch verchromen en andere galvanische processen. Degenen die het vak goed kennen schrijven er in het algemeen niet over.

De bijdragen over het verchromen op dit forum zijn nogal uiteenlopend van inhoud.
Echtepino heeft gelijk dat de voorbehandeling heel belangrijk is voor de hechting.
Maar over de toevoegingen is hij onduidelijk. De toevoeging van een kleine hoeveelheid zwavelzuur aan het chroomzuur is niet voor de glans maar voor de katalyse. Zonder zwavelzuur wordt er geen metaallaag afgescheiden. En de slechte produktverdeling komt door de toename van het (lage) stroomrendement met de stroomdichtheid. Soms heb je hulpanodes nodig om het chroom ook op moeilijk toegankelijke plaatsen te krijgen. Toevoegingen als glansmiddelen heb je bij het verchromen niet nodig. Sierchroomlagen zijn meestal maar 5 micron dik en scheuren soms door de inwendige spanning. Daarom is de onderliggende nikkellaag zo belangrijk. Die verhindert het naar buiten komen van bijvoorbeeld bruin ijzeroxyde.

Het is niet waar dat je uit allerlei andere chroomzouten, bijv. Cr(III) en Cr(II) ook een chroomlaag kunt afscheiden. Als je geforceerd gaat reduceren krijg je geen goede laag chroom. Er zijn al talloze Cr(III)-complexen uitgeprobeerd maar het lukt niet. In theorie moet het vanuit Cr(II) wel kunnen omdat dit , net als Cu(II), maar heel zwak gehydrateerd is. Aan de lucht oxydeert dit snel tot Cr(III) en dan is er (kinetisch) geen weg meer terug.
Anders dan bijv.bij Cu en Ni (die via ionreductie worden afgescheiden) zien we bij het verchromen uit dichromaat een oxydereductie. Met als gevolg een veel grotere inwendige spanning in het metaal
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures