nieuw leven in accu blazen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

nieuw leven in accu blazen

Ik heb een vraagstuk welke me al tijden bezig houd, misschien is hier iemand op het forum die hulp kan bieden.

Vraagstuk: U staat met uw 4x4 in de middle of nowhere. U heeft de koelkast en het licht te lang aangehad en uw accu"s zijn totaal leeg. De 4x4 wil nu niet meer starten. U staat niet op een helling. De auto is te zwaar om in de losse ondergrond aan te duwen. Er is geen behulpzame boer of andere 4x4 rijder in de buurt om u aan te slepen of met startkabels uw motor weer aan te zwengelen. Uw auto is niet uitgerust om aan te kunnen slingeren.

Nu is mijn vraag: hoe krijg ik weer energie in mijn accu om te starten.

kan ik met simpele huishoudmiddelen energie opwekken.

Ik ben benieuw Afbeelding Anton

Berichten: 2.399

Re: nieuw leven in accu blazen

Ja je kunt met huishoudmiddelen energie opwekken, kun je er een auto accu mee opladen, genoeg om een 4x4 mee te starten??? Denk het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: nieuw leven in accu blazen

Je zou hem op contact kunnen zetten met alles uit, de drijfriem loshalen en de dynamo een dik kwartier met de hand aandrijven.

Berichten: 2.399

Re: nieuw leven in accu blazen

LOL dat meen je toch niet serieus he?

Mag ik vragen hoe je aan deze wijsheid komt? Ik denk dat je niet door hebt hoe een auto alternator werkt. Wat als ik je vertel dat er ongeveer 36W nodig is om alleen het veld op de rotor op te wekken nodig is? Dit zijn namelijk geen permanente magneten. En wat als ik je vertel dat het voltage dat een accu laad pas gehaald wordt bij enkele honderden toeren per minuut?

Hoe kom je aan dat kwartiertje?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: nieuw leven in accu blazen

Los van het feit dat ik het nogal stom vind om zo ondoordacht en kortzichtig met zo´n moderne auto naar de middle of nowhere te gaan, krijg je de auto nooit alleen aan de praat. Dat is het nadeel van die moderne auto´s... 8-)

Succes in de rimboe...,

Marjanne

berijdster van een renault 4 uit 1966, die is aan te slingeren, die in je eentje is aan te duwen en die vrij gemakkelijk ´electronisch´ zo is bij te stellen dat hij het toch wel weer doet (al is het hortend en stotend) :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: nieuw leven in accu blazen

Napoleon1981 schreef: LOL dat meen je toch niet serieus he?

Mag ik vragen hoe je aan deze wijsheid komt? Ik denk dat je niet door hebt hoe een auto alternator werkt. Wat als ik je vertel dat er ongeveer 36W nodig is om alleen het veld op de rotor op te wekken nodig is? Dit zijn namelijk geen permanente magneten. En wat als ik je vertel dat het voltage dat een accu laad pas gehaald wordt bij enkele honderden toeren per minuut?

Hoe kom je aan dat kwartiertje?
Jawèèèèl, sinds een minuutje of zo :oops: :P

Re: nieuw leven in accu blazen

Het is een zuiver theoretisch vraag Marianne, Natuurlijk neem je je voorzorg maatregelen in de woestijn, Ik heb juist alle hulpmiddelen weg gelaten om dit probleem te creeeren. :D

Marianne wrote:

Los van het feit dat ik het nogal stom vind om zo ondoordacht en kortzichtig met zo´n moderne auto naar de middle of nowhere te gaan, krijg je de auto nooit alleen aan de praat. Dat is het nadeel van die moderne auto´s...

ik heb ook al enige mechanishe manieren bedacht om de auto te starten, maar die bleken tot op heden niet goed, vandaar dat ik voor de scheikundige aanpak ging. (een accu herladen) Helaas kom ik met mijn scheikunde niet verder dan H2O Afbeelding

Anton

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: nieuw leven in accu blazen

Ik hoop toch ook wel tot C2H5OH. Kijk maar eens of je dat in je volgende biertje terugvindt :D

Berichten: 3.145

Re: nieuw leven in accu blazen

Een hele simpele oplossing als je echt de woestijn ingaat. Neem een opgeladen reserve accu mee (uiteraard opgeladen, vlak voor vertrek).

Berichten: 2.399

Re: nieuw leven in accu blazen

Precies zo'n jump starter box

Berichten: 915

Re: nieuw leven in accu blazen

Zuivere loden platen die de verontreinigde platen in de lege accu vervangen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: nieuw leven in accu blazen

Zuivere loden platen die de verontreinigde platen in de lege accu vervangen?
Mmm..., dit zijn niet echt ´simpele huishoudmiddelen´ meer hee..., tenzij je terug onderweg was naar je verafgelegen woning met een aantal loodplaten om het dak waterdicht te maken.

Berichten: 2.399

Re: nieuw leven in accu blazen

Een accu is vaak niet zover te demonteren volgens mij. Accuzuur bijvullen gaat nog lukken, maar loodplaten vervangen gaat niet lukken denk ik....

Berichten: 1.379

Re: nieuw leven in accu blazen

De enige manier om met een lege accu toch te kunnen starten is het laten installeren van een extra accu. Dat is ook gebruikelijk bij een vrachtwagen met een lift aan de achterzijde. Met een extra schakeling kun je daarmee ook je auto starten.

Repareren aan een lege accu als je ergens in de woestijn staat is onmogelijk. Je moet wel af en toe gedestilleerd water toevoegen. Geen accuzuur! Dat heeft alleen zin als je weet dat er zuur verloren gegaan is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 13

Re: nieuw leven in accu blazen

[quote='marjan-anton' date='vr 24 augustus 2007 om 21:29 uur']

Vraagstuk: U staat met uw 4x4 in de middle of nowhere.

Nu is mijn vraag: hoe krijg ik weer energie in mijn accu om te starten.

kan ik met simpele huishoudmiddelen energie opwekken.

Ik ben benieuw :cry:

Reageer