Paraformaldehyde / Formaldehyde

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 5

Paraformaldehyde / Formaldehyde

Hallo allemaal,

Hopelijk kan een van jullie mij helpen :)

Ik ben op zoek naar 40 % Formaline voor een formule die speciaal gemaakt is voor het preserveren van schorpioenen en vogelspinnen voor wetenschappelijk onderzoek. Maar aangezien 40 % formaline niet tekoop is of wordt verkocht als 40 % en bij navraag maar 37 % blijkt te zijn zit ik met een probleem. De formule aanpassen zal niet zo makkelijk gaan aangezien de maker van de formule al enkele jaren overleden is dus kan hem niet vragen hoe ik dit kan oplossen wat verhoudingen betreft.

Nu kreeg ik een tip dat er een middel bestaat genaamd Paraformaldehyde welke een poeder is in de sterkte van 100 % dus zou ik hier volgends de fabriekant van dit spul 40 gram poeder oplossen in water heb ik 40 % paraformaldehyde. En voor zover ik begreep is er weinig tot geen verschil tussen beide stoffen wie kan mij uitleg geven.

1. is Paraformaldehyde / Formaldehyde het zelfde

2. klopt het als ik 40 gram poeder in 100 ml water in mijn geval zal dit alcohol zijn oplos dat ik dan een sterkte heb van 40 % ??

Hopelijk zijn er hier genoeg mensen welke mij kunnen helpen en advies kunnen geven.

Groeten

Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Paraformaldehyde is het polymeer/oligomeer van formaldehyde -(CH2O)n-. Dit depolymeriseert gemakkelijk tot formaldehyde H2C=O. Dit kan door verhitten of in water, of in jouw geval in alcohol. Je kunt het dus zoals je al schreef gebruiken als 100% formaldehyde.

Let wel op, wanneer je dit oplost om een 40% oplossing te krijgen, dan moet je 40 gram aanvullen tot 100 mL (je hebt dus minder dan 100 mL water of alcohol nodig)

Overigens denk ik dat de 37% formaline oplossing die je in de winkel koopt prima is voor het preserveren. Misschien werd juist dit ook wel gebruikt door degene die de formulering had bedacht.

PS. formaline is zeker geen gezond goedje. Gebruik dit alleen in een goed geventileerde ruimte of liever buiten.

succes

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Paraformaldehyde is een polymeer van formaldehyde en wordt geacht dezelfde eigenschappen te hebben als formaldehyde in dit soort conserveringsoplossingen.

Nee voor een 40% oplossing moet je 40 g oplossen tot een totaal volume van 100 ml.

Een andere vraag waarom denk je dat een 37% oplossing niet zou werken, nog afgezien van de vraag of de 40% oplossing die je tot nu toe gebruikte inderdaad 40% was.

Je preserveert een beest in de oplossing zonder dat je deze compleet dehydrateert waardoor je aan het eind ook niet precies kunt zeggen welke concentraties formaldehyde in de oplossing zetten.

Persoonlijk denk ik dat je met een gerust hart een 37% oplossing kunt gebruiken zonder dat je extra risico's loopt met je preparaten.

:cry: Soms wordt erg snel gereageert en als je dan niet oplet heb je een dubbel antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

precies hetzelfde antwoord :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Paraformaldehyde is inderdaad een vaste vorm van formaldehyde. Zeg maar een soort polymeer. Door dit op te lossen bij 70 graden in water met geconcentreerd loog kun je inderdaad 40% formaldehyde maken.

Loog en verwarmen heb je zeker nodig om het op te lossen. Hierbij moet je goed oppassen dat de vloeistof niet gaat koken. Het is niet zo'n fijn goedje. Uiteindelijk moet het een heldere oplossing zijn. Tevens moet je wel in een zuurkast werken. Trouwens ik weet niet hoe het oplost in alcohol. Misschien heeft iemand anders daar ervaring mee.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Zo wat zijn we snel met allemaal het zelfde soort antwoorden. Ik maak het altijd in water voor EM fixaties. Het is echt een vervelend goedje om te maken. Maar ik doe er altijd een behoorlijke hoeveelheid loog in om het goed te laten oplossen. Hebben jullie daar geen problemen mee? :D

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Oplossen in de aanwezigheid van loog (of zuur) gaat sneller, maar is niet strikt noodzakelijk. Gewoon lang roeren.

Ik denk wel dat loog niet echt goed is voor het preserveren van dieren. Op den duur hydrolyseer je alles (vetzuren, eiwitten) stuk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Mijn doel is het in korte tijd fixeren van cellen voordat ik ga dehydreren met alcohol. Fixatie tijd is dan maar 2 uur. Maar scheelt dat enorm met tijd, want ik heb wel eens dat er na verloop van tijd weer wat witte neerslag in gaan zitten en dat los ik weer door er loog toe te voegen.

MvG Ron

Berichten: 5

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle advies en sorry als ik vervelend overkom als ik zeg dat ik echt 40% nodig heb voor deze formule aangezien het gemengd moet worden met 2-propanol en zuur en nog wat stoffen zodat niet alleen de schorpioen uitwendig maar ook, eventueel inwendig aanwezige embryo"s volledig geconserveerd moeten worden.

De dieren welke geconserveerd moeten worden zijn van grote waarde aangezien ze 1 keer beschreven zijn zo'n 100 jaar geleden en nadien nooit meer zijn gevonden. Het geluk is dat laatst een prive persoon per ongeluk enkele exemplaren vond levend dus je snapt wel zodra er door ouderdom dieren doodgaan moeten deze direct op de beste manier geconserveerd worden. En alle musea waar ik mee samen werk en collega wetenschappers zien de formule welke ooit is beschreven als de beste preserverings methode, en niemand zal daar vanaf wijken aangezien dat alle dieren welke in deze formule geconserveerd tot op heden in perfecte staat verkeren terwijl normaal in formaline opslaan 37 % of Ethanol 70 % en 96 % op den duur toch lijd tot verslechtering van het geconserveerde dier.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Mja dan corrigeer je toch ipv 100 ml, 110 ml te gebruiken?

Berichten: 5

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Dus als ik je goed begrijp koop ik een fles van 37 % formaline maar in werkelijkheid heb ik 40 % nodig dus gebruik ik 10 ml meer :-k en dan is in eens mijn 37 % :lol: 3 % sterker geworden

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Zou kunnen, maar dat hangt van de totale hoeveelheid af, 110 ml ipv 100 ml met een eindvolume van 1 liter dan klopt het.

Berichten: 5

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Grappig ik dacht altijd dat je iets nooit sterker kon maken wel zwakker. Of doelen jullie nu op het in verhouding brengen met de andere stoffen dat je daarom meer formol erin stopt om zo weer goed uit te komen ??? Ik neem toch aan dat 37 % 37 % is en nooit 40 % kan worden door er maar iets meer van te gebruiken.

Als ik 1 paracetamol neem van 500 mg welke 100 % van de werkzame stof paracetamol bevat dan kan ik wel 2 paracetamols nemen zodat ik 1000 mg heb maar dan is mijn 100% werkzame stof toch niet ineens 200 % geworden ??

Hopelijk stel ik niet hele domme vragen maar naar mijn idee is sterker maken alleen mogelijk als je weet hoeveel water eraan toegevoegd is en je er water uit kunt halen zodat de werkzame stof sterker word niet door er maar iets meer van in te stoppen.

Maargoed alle reactie is welkom dus kun je mij uitleg gegeven hoe bovenstaande bedoelt wordt dan leer ik ook weer bij ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Nee ik ging er van uit dat je een bepaalde hoeveelheid reagens nodig hebt. Heb je minder dan een gevraagde concentratie, dan voeg je uiteraard meer volume toe. Dus ja, je eerste alinea vatte het perfect samen :)

Re: Paraformaldehyde / Formaldehyde

Vb 500 ml formol 40%;400 ml propanol;10 ml azijnzuur 20%;90 ml water

.....levert dezelfde oplossing op als

.....540 ml formol 37% 400 ml propanol;10 ml azijnzuur 20%;50 ml water

Reageer