Voeding batterijlader

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Voeding batterijlader

Dag allen,

Ben opzoek naar een batterijlader voor mijn LiFePO4 cellen. Echter loop ik tegen het probleem aan dat ik in de huidigde configuratie een 3 fase 220VAC voedingspunt heb zitten (zonder nul) terwijl de meeste laders worden aangesloten op een enkel fase / nul aansluiting. Is er een manier om alsnog een enkele fase nul lader hier op aan te sluiten?
Of zijn hier wellicht speciale laders voor op de markt?

Alvast bedankt voor de reacties.

Berichten: 3.934

Re: Voeding batterijlader

dan heb je een transformator nodig van 400 naar 230V. Die sluit je dan aan tussen 2 fases (400V) en dan komt er aan de andere kant 230V uit waar je dan je lader op aan kunt sluiten. zoek eens op 'transformator 400 naar 230' en je krijgt 100 aanbiedingen. even kijken wat voor vermogen je nodig hebt en dan kun je er een kiezen.

Berichten: 2

Re: Voeding batterijlader

Dat lukt niet zonder nulleider..

Berichten: 863

Re: Voeding batterijlader

volgens mij niet veilig .
kan je er geen standaard 240 wcd van maken ?

Berichten: 3.934

Re: Voeding batterijlader

Maurice2357 schreef: wo 13 mar 2024, 17:37 Dat lukt niet zonder nulleider..
waarom denk je dar dat niet lukt?

Berichten: 3.934

Re: Voeding batterijlader

boertje125 schreef: wo 13 mar 2024, 18:01 volgens mij niet veilig .
kan je er geen standaard 240 wcd van maken ?
waarom niet veilig denk je? Ik vroeg me ook af waarom je trouwens geen 0 beschikbaar hebt? normaal gesproken zit er in elk draaistroommet een nuldraad.

Berichten: 3.934

Re: Voeding batterijlader

blijkbaar heb je het over een 3 fase net in driehoek. dan heb je dus geen 400V tussen de fases maar 230V en dan is er geen 0 omdat het driehoek is en geen ster. maar dan kun je toch gewoon tussen 2 fasen op 230V aansluiten en de aardaansluiting aarden?

Berichten: 44

Re: Voeding batterijlader

dan heb je dus geen 400V tussen de fases maar 230V en dan is er geen 0 omdat het driehoek is
Dat is niet waar, er blijft 400V tussen de fasen staan!! sluit je hier iets 'gewoons' op aan dan gaat het POEF
Driehoek (zonder nul) of ster (met nul) zijn 2 configuraties. Driehoek werd vroeger vele gebruikt voor zware motoren (denk aan draai/frees machines) en tegenwoordig nog in kookplaten. Je krijgt immers bij dezelfde stroom een hoger vermogen.

Maar als er geen nul is dan moet je die aan laten leggen of een specifieke transformater ertusesn plaatsen. Dit is 100% veilig (of iig net zo veilig als een stopcontact in t algemeen).

Maar t is de moeite waard om er een electricien naar te laten krijgen of je geen ster kunt aan laten leggen, daar heb je meer aan.

Berichten: 3.934

Re: Voeding batterijlader

jwilbers schreef: do 14 mar 2024, 16:16 Dat is niet waar, er blijft 400V tussen de fasen staan!! sluit je hier iets 'gewoons' op aan dan gaat het POEF
Driehoek (zonder nul) of ster (met nul) zijn 2 configuraties. Driehoek werd vroeger vele gebruikt voor zware motoren (denk aan draai/frees machines) en tegenwoordig nog in kookplaten.
ik vraag me af of TS voldoende kennis van zaken heeft want ik ontvang onduidelijke info: 't ik in de huidigde configuratie een 3 fase 220VAC voedingspunt heb zitten (zonder nul) '
op basis van die info ga ik ervanuit dat het om een ouderwetse configuratie gaat of iets in het buitenland wat 3 draden aanlevert met 230v tussen elke draad. in nederland hebben we 3 fasen en een 0 met 400V tussen elke fasedraad en 230v tussen elke fase en 0.
als TS daar geen uitspraak over kan doen is mijn advies om het aan een elektricien over te laten.

Berichten: 863

Re: Voeding batterijlader

in nederland hebben we ook nog heel veel oude installaties
De aansluiting die de ts heeft omschreven is een goedkope manier om zware machines aan te sluiten (want minder kabel en goedkopere stekkers

ik zou de vraag even hier plaatsen
https://www.klusidee.nl/Forum/forum/ele ... ilatie.11/
daar zijn geregeld een paar eletricien's online.

er zullen vast oplossingen zijn met speciale trafo's die veilig zijn
maar vaak leent men een 0 uit een andere groep en dat moet je dus echt niet doe

Berichten: 3.934

Re: Voeding batterijlader

het zal eerst duidelijk moeten zijn wat precies de situatie is. Daar zal de TS eerst antwoord op moeten geven, op welk forum je de vraag ook stelt.
Als er 400V tussen 2 fases staat kun je een 400 naar 230V trafo gebruiken. die zijn daarvoor en anders kun je gewoon het apparaat tussen de 2 draden met 230V aansluiten, immers afhankelijk van hoe je de stekker in het stopcontact stopt kan er 230V staan tussen elk van de stekkerpinnen en aarde verder is er altijd ook een netisolatie eis tussen zowel fase 0 en aarde van meestal een paar1000V. dus daar voldoe je aan als je geen nul hebt.

Berichten: 3.934

Re: Voeding batterijlader

jwilbers schreef: do 14 mar 2024, 16:16 [Driehoek werd vroeger vele gebruikt voor zware motoren (denk aan draai/frees machines) en tegenwoordig nog in kookplaten.
ik denk dat je hier het begrip ster-driehoek schakeling van een motor verwisselt met het begrip ster of driehoek 3fase net.
een 3 fase net heeft in de hoofdtransformator in de straat 3 wikkelingen waar elk 230VAC op staat maar die zijn onderling 120 graden in fase verschoven.

Nu kun je die 3 wikkelingen op 2 manieren aangesloten hebben, nl ster of driehoek. normaal in nederland is elk huis aangesloten op een 3 fasen transformator in de straat die in ster is geschakelt met het sterpunt geaard dus 0 Volt tov de aarde van je stopcontacten. Dat is dan je nul draad.

Over elke wikkeling staat 230VAC maar vanwege het fase verschil van 120 graden staat tussen de fases dan 400VAC. transformatoren in de straat die in driehoek staan met dus 230V tussen de fases waarbij je dus geen 0 hebt komen volgens mij niet meer voor.

3 fase motoren kun je in driehoek of ster aansluiten. grote 3 fasemotoren hebben normaal gesproken een driehoek aansluiting, met dus 400V over elke wikkeling. maar omdat de aanloopstroom zeer hoog kan zijn schakelen ze bij aanlopen tijdelijk in ster met dan 230V over elke wikkeling waardoor de aanloopstroom gereduceerd is. Daarvoor wordt een zogenaamde ster-driehoek schakeling gebruikt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ster-drie ... 20beperken.

Reageer