[scheikunde] Evenwichtssysteem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] Evenwichtssysteem

Beschouw een evenwichtssysteem in de gasfase gekenmerkt door de reacite:

4 NH3 (g) + 5 O2 (g) <=> 4 NO (g) + 6 H2O (g)

NB: <=> heb ik er zelf van gemaakt, het moet eigenlijk een symbool zijn die ik niet begrijp. Het lijkt op een stropdasje; een cirkel met een schuine streep erdoorheen met daaronder een zwart ruitje geplakt. Wat betekent dit symbool?

Aan de ballon die dit evenwichtsmengsel bevat voegt men nu bij constante temperatuur één mol NO toe.

Wat is de invloed van deze toevoeging?

A het evenwicht wordtniet beinvloed

B de hoeveelheid O2 stijgt met 1.25 mol => mijn antwoord

C de hoeveeheid H2O vermindert => juiste antwoord

D er komt 1.25 mol H2O bij

De coefficienten zeggen toch iets over het aantal mol als je geen beginconcentraties hebt?

Tabelletje:

4 : 5 : 4 : 6

1 mol 1.25 mol 1 mol 1.50 mol

Waarom is antwoord B dan niet juist? Dat er 1.25 mol O2 bijkomt? Hoe kan het namelijk dat de hoeveelheid water vermindert, als het evenwicht juist tijdelijk naar links (?) gaat liggen?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne:

Ik heb je post enigszins geredigeerd ten behove van de leesbaarheid door het verkeerde gebruik van sub-tekst.

Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Evenwichtssysteem

De coëfficiënten zeggen iets over het aantal moleculen dat aan de reactie deelneemt, niets over het aantal aanwezige mol van een stof.

In dit geval is er sprake van evenwicht. Er is niet gegeven hoeveel van elke stof aanwezig is.

Als je nu van één stof een hoeveelheid toevoegt, dan zal het evenwicht iets verplaatsen naar de andere kant van de pijl.

In dit geval: je voegt een hoeveelheid NO toe. Tijdelijk treedt de reactie naar links meer op dan naar rechts, totdat er weer evenwicht is. Maar hoeveel er van elke stof meer of minder ontstaat..., dat weet je niet, want er zijn geen hoeveelheden stof gegeven en er is geen evenwichtscontstante gegeven.

Jouw antwoord zou correct zijn als het een aflopende reactie naar links zou betreffen. Maar het gegeven is dat het een evenwicht is.

In dit geval neemt de concentratie H2O af, vanwege het tijdelijk meer optreden van de reactie naar links dan van die naar rechts, totdat de nieuwe evenwichtssituatie is bereikt. In de nieuwe evenwichtssituatie zal er iets meer NO, O2 en NH3 aanwezig zijn en iets minder H2O.

Het gegeven dat er precies 1 mol NO wordt toegevoegd is dus een valkuiltje. De hoeveelheid van 1 mol doet er in dit vraagstuk nl. helemaal niets toe.

Verder zegt het door jou beschreven symbooltje van die stropdas mij ook niets.

Re: [scheikunde] Evenwichtssysteem

Dank! Geweldig zulke snelle en duidelijke reacties!

Reageer