Springen naar inhoud

[scheikunde] pH berekening

• Log in om te kunnen reageren

stefgeukens

stefgeukens

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 15:08

Goeiedag mensen, ik heb een herexamen Chemie aanstaande dinsdag in het eerste jaar Biomedisch laboratoriumtechnologie, ik ben aan het studeren maar er is 1 vraag waar ik absoluut geen antwoord op kan vinden, het betreft een pH berekening waarbij 2 stoffen samengevoegd worden. aangezien een van deze stoffen amfiproot is en de andere een resultaat is van de eerste amfiproot, vind ik geen toepassing in mijn handboek om de pH te berekenen, als iemand het weet zou ik het erg op prijs stellen als hij/zij hier eventjes wil antwoorden.

hier is de oefening:
Bereken de pH van de oplossing die bereid wordt uit: 200mL 0,300mol/L Na2HPO4 en 300 mL 0,200 mol/L Na3PO4.

hier zijn de evenwicgtsconstanten om het makkelijker te maken:
H3PO4 -><- H2PO4- pKa= 2,1
H2PO4- -><- HPO42- pKa= 7.2
HPO42- -><- PO43-pKa= 12.67

het probleem is dat ik geen passende vergelijking kan opstellen of niet genoeg vergelijkingen waarbij alles in evenwicht is en ik toch genoeg verschillende vergelijkingen heb om alle onbekenden te berekenen.

dank bij voorbaat.

# Moderatoropmerking
Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Marjanne, 26 augustus 2007 - 15:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jana_CF

jana_CF

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 19:47

Ik zou niet met de formule voor amfiproten werken. Misschien kan je er geraken met de evenwichtsreacties op te stellen in onbekenden x en y. Dan heb je twee vergelijkingen in 2 onbekenden.
Je moet dus rekening houden met beide evenwichten, en van de ene komt er bij de ander een beetje, dat is dus je x en je y ;)
Ze delen door elkaar of substitueren geeft dan een oplossing voor het aantal H+.

stefgeukens

stefgeukens

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 19:56

het probleem is dat er zich een evenwicht instelt tussen 3-4 verschillende reagentia, H3PO4, NaH2PO4, Na2HPO4, en Na3PO4.

ik heb het volgende geprobeerd:
ik heb eerst gekeken hoeveel van de PO43- omzet naar HPO42-,
om vervolgens te kijken hoeveel van het gevormde HPO42- omzet naar H2PO4-,
maar dan komt er weer een derde vergelijking bij van de 2e stof, namelijk NaHPO4, ondertussen zit ik al te rekenen met onbekende x, y, z, en die kan ik niet in relatie leggen met de 3e vergelijking, het loopt allemaal gewoon vast in mijn hoofd dan :s

jana_CF

jana_CF

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 20:17

volgens mij zijn er maar 2 evenwichten:
(Het zijn 2 zouten, dus het natrium telt niet mee, mijn prof zette daar altijd en groot kruis door en noemde het de "pavlov"reflex die we moesten aanleren ;) )

Dus:
Na2HPO4 --> 2Na+ + HPO42- (volledige dissociatie)
=> geeft dus aanleiding tot dit evenwicht:
HPO42- <=> PO43- + H+

met als Pka= 7.2 (Ka= 10^-7.2

Na3PO4 ---> 3Na+ + PO43- (volledige dissociatie)
=> geeft aanleiding tot dit evenwicht:
PO43- +H+ <=> HPO42- + OH-
met als pKb: 14-7.2 = 6.8 (Kb= 10^-6.8)

edit: wacht eens even, je hebt inderdaad nog een derde evenwicht die je moet in rekening brengen 8-[ ik was fout hierboven :oops:
(shame on me!)
ok, dan heb je dit evenwicht nog:

HPO42- + H+ <=> H2PO4
met als pkb = 14-2.6 = 11.4

inderdaad is er nog een z bij. Om de relatie te leggen tussen de drie moet je goed redeneren wat bij wat terechtkomt. Je kunt ook de verhoudingen proberen bekomen.
Ik weet nu eerlijk gezegd ook niet meer zeker of ik het tot een goed antwoord kan brengen. Heb je toevallig een oplossing? dan probeer ik het eens uit te rekenen. Maar normaal met deze drie vergelijkingen in drie onbekenden moet het wel lukken..mits wat rekenwerk ;)

stefgeukens

stefgeukens

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 22:10

ik heb inderdaad een oplossing, de pH moet 12.3 zijn, dat is de enige richtlijn waar ik heen kan werken :s.
ik ben net een uurtje bezig geweest met formules bijeen te kletsen maar ik krijg altijd resultaten van de vorm: y2 + xy +y +y2 = 10-12.97 of iets in die richting, en ik zou niet weten hoe ik x of y kan afzonderen.

en het laatste denk ik dat je iets te snel getypt hebt

HPO42- + H+ <=> H2PO4
met als pkb = 14-2.6 = 11.4

HPO42- + H+ <=> H2PO4-
met als pkb = 14-7.2 = 6.8

--> zou het dat niet moeten zijn?

Veranderd door stefgeukens, 26 augustus 2007 - 22:19

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 22:19

zoeken jullie het niet wat ver???
je hebt gewoon te maken met een buffer!

goede raad: voor je begint te rekenen altijd eerst goed kijken met wat je te maken hebt.

en succes, bij ons is het woensdag examen analytische in het eerste jaar

stefgeukens

stefgeukens

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 22:25

jij ook succes, maar is het niet zo dat HPO42- ook reageert naar H2PO4- zodat onze simpele buffer nu bestaat uit 3 stoffen? of gebeurt dit niet?

stefgeukens

stefgeukens

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 22:39

ik denk dat ik het nu gevonden heb, ik was van het begin al correct bezig maar hier zat het probleem:
op mijn chemiekaart stond als ionisatieconstante 12.67, na zoeken op het internet vond ik dat dat 12.31 moet zijn, dit wetende komen de buffer berekeningen wel uit

iedereen bedankt om te helpen in ieder geval, ik zal regelmatig het forum nog wel eens bezoeken in de hoop dat ik ook iemand kan verderhelpen

bedankt

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 22:51

soms is het wel zo simpel, althans houden we het zo voor onze eerstejaars.
Zij hebben het geluk nodig, ik heb het verbeterwerk achteraf ;)

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 22:52

met die constantes moet je inderdaad opletten, naargelang welke tabel je gebruikt kunnen ze nogal wat verschillen. Gebruik dus best de tabel uit je handboek.

stefgeukens

stefgeukens

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 12:01

we hebben van school een tabel gekregen, daarom vind ik het raar, misschien is het in de les gezegt geweest dat we het moesten aanpassen, maarja, een mens kan niet altijd aandacting/aanwezig zijn zeker :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures