Zwelvermogen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Zwelvermogen

Het volgende probleem:

Als je in mijn geval een diervoeder hebt en je voegt hier water aantoe dan zal het product dit water openen en dus uit gaan zetten. (Zwellen)

Nu is de vraag is er hiervoor een standaard om te bepalen hoeveel een materiaal uitzwelt.

Ik dacht aan het volgende:

Neem een eindproduct (bekende hoeveelheid) en doe dit in een maatcylinder. Zoeg hierbij een bekende hoeveelheid water en kijk na X seconden hoeveel volume toenamen is van het product.

Is hier ook een internationale standaard voor en zo ja wat is die dan ik kan hier namelijk niks over vinden.

Alvast hartelijk bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zwelvermogen

Ik heb geen idee of hier een Standaardnorm voor is.

Is jouw diervoeder poedervormig? Zo ja, dan vind ik jouw manier al niet zo gek. Je krijgt de zwelling dan in ml per ml water per ml product (of liter per liter water per liter product).

Je zou het ook met massa's kunnen doen, maar dat werkt alleen als je steeds doorgaat met water toevoegen tot het dievoeder verzadigd is. En eigenlijk heb je dan eerder een wateropnemingscapaciteit:

Weeg een hoeveelheid diervoeder af en zwel deze met water. Decanteer het bovenstaande water af. Weeg de gezwollen massa. Het massaverschil met de oorspronkelijke hoeveelheid is de zwelling, nu in gram per gram product. Omdat de dichtheid van water 1 is, is dit gelijk aan ml per gram product.

Ik voorzie wel wat problemen als het diervoeder korrels of vlokken of iets andersvormig betreft. Je hebt dan altijd te maken met de loze ruimte tussen de korrels. Deze zal in droge toestand wellicht anders zijn dan in gezwollen toestand.

Berichten: 6

Re: Zwelvermogen

Opzich is het inderdaad wel een idee om het via het gewicht te doen.

Maar deze analyse lijkt dan meer op WBC (water bindende capaciteit)

Ik wil eigenlijk ook bekijken hoe snel het betreffende monster opwelt.

Dus neem ik een monster plaats dit in een maatkolf en voeg hier water aantoe. Nu kijk ik na bepaalde tijden (seconden) hoever het monster is opgezwollen dus hoeveel water er is opgenomen.

Omdat dit op bepaalde tijden kijk kan ik dus ook niet wegen.

Waarom ik een standaard wil is omdat ik dan ook mijn resultaten kan vergelijken met iets.

wat is veel opzwelling en wat is weing.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zwelvermogen

Ik heb daar geen ervaring mee.

Je zou in ider geval een aantal verschillende diervoeders kunnen meten om een indruk te krijgen van wat ´normaal´ is.

Reageer