Springen naar inhoud

Sulfiet bepaling

• Log in om te kunnen reageren

hunker

hunker

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2007 - 12:01

Hoi,

Ik werk bij een berdijf waar we champignons conserveren.
De champignons worden voordat ze verwerkt worden, ge-evacueerd in water met sulfiet (+-1000ppm).
Aan het eind van het proces (koken, snijden, inblikken en steriliseren) vind je in je blik champignons een sulfiet concentratie van 25-50 ppm.
Deze controleren we een paar keer per week.

Weet iemand misschien een andere manier van aanpak, om je concentratie sulfiet te bepalen??

Wij werken als volgt..........

VOORBEREIDING: (schoonmaakprocedure)

- Stel de destillatie-opstelling op,
- Zet het water aan om de opstelling te koelen.
- Vul opvangbuisje met 20 ml demiwater
- Vul 3-halskolf met 100ml water en 4 ml HCl
- Zet de kolf onder de opstelling en hang het gasbuisje in de linkse opening van de kolf, draai de gasfles open totdat er rustige bellen stikstof te zien zijn in het opvangbuisje rechts.
- Laat dit alles 15 min koken.

Monsterbereiding:

- vul opvangbuisje met ca. 2.5ml H2O2 (3%) en enkele druppels methyl rood en 20 ml water, en sluirt weer aan de opstelling
- Weeg af, 60.0g champignons aangevuld met 40.0g opgiet(vocht in het blik)
- Breng dit over in een mengbeker van een staafmixer, voeg 50ml ethanol toe (5%) mix gedurende 30 sec. (zorg dat er zo weinig mogelijk lucht ingelagen word)
- Voeg 4 ml HCl toe, giet dit mengsel zo snel mogelijk in de kolf.
- Sluit de kolf weer zo snel mogelijk aan de opstelling, sluit het `gasbuisje`weer aan, en laat het geheel 30min koken.

- Na 30min: haal het opvangbuisje weg, en spoel na met weinig water, gooi de inhoud over in een bekerglas, en spoel het opvangbuisje na met water.
- Deze oplossing titreer ik met NaOH (0.01 mol/l)
- Voeg NaOH toe tot een pH van 3.50 (noteer toegevoegd verbruik)
- Nu telkens 1.00 ml NaOH toevoegen en de pH noteren
- Bereken hieruit de 1ste en 2de afgeleide.
- Wanneer de 2de afgeleide negatief is, is dat het overslagpunt.

ppm sulfiet = vNaOH*cNaOH*320.3

Maar weet iemand dus een makkelijkere bepaling als deze????

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 september 2007 - 08:43

Blijkbaar zijn er hier geen mensen die hiermee bekend zijn en die het aandurven. Ik ben niet bekend met sulfideconcentraties, maar het lijkt me ook dat je gezien het "levensbelang" in voedingsmiddelen niet helemaal vrij bent om de methode te veranderen. Ik zou er zeker de officials eens over doorzagen!

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2007 - 13:34

Er is een apparaat (bijv. bij Hach-Dr. Lange) verkrijgbaar waarmee je sulfiet heel eenvoudig in een kuvet meet.
Je doet enkele mls monster in de kuvet, voegt een paar druppels reagens toe en meet de extinctie. Het apparaat geeft, na kalibratie met standaardoplossingen, direct de concentratie sulfiet.

Het apparaat kost enkele duidenden euro¬īs, maar de werkwijze is heel wat minder bewerkelijk dan jouw titraties.
De vraag is echter, zie de post van rwwh, of dit zomaar mag. En verder blijf je wel vastzitten aan de voorbehandeling van de champignons (het malen en extraheren).

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2007 - 06:33

Er gaat veel werk zitten in je voorbewerking, afwegen, malen. Het destilleren en tittreren zijn de stappen die je kunt veranderen. Het systeem van Hach (Dr. Lange) is, bij mijn weten daar wel geschikt voor. Het kost je wel een investering van enkel duizenden euro's. Je moet, of je baas, je wel afvragen of dat rendabel is. Daarnaast werk je waarschijnlijk volgens een afgesproken voorschrift, misschien wel wettelijk vastgelegd in een warenwet of NEN norm. Het lijkt me dan ook belangrijk voor je dat je nagaat of je de methode van onderzoek mag wijzigen.

hunker

hunker

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2007 - 09:01

Ik ben bang dat mijn baas geen duizenden euro`s wil investeren daarin. Omdat het dus ook op mijn manier kan. Maar het maakt ook niet zoveel uit.
Ik dacht misschien wist iemand een betere/snellere of goedkopere manier.
Toch bedankt voor de reacties,

Groetjes, Hunker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures