Kwantitative bepaling Fe, Zn mengel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Kwantitative bepaling Fe, Zn mengel

Ik heb een Fe, Zn mengsel in de vaste vorm die bestaat uit verschillende componenten. Denk hierbij aan metaal-fosfaten, -oxides, het pure metaal ed. Nu ben ik op zoek naar een methode of bepaalde aparatuur waarmee ik kwantitatieve bepalingen uit kan voeren om bijvoorbeeld te bepalen hoeveel vast ijzer, ijzeroxide, enz. er in mijn monster zit.

Het monster is zeer slecht in zijn geheel op te lossen omdat het ook onoplosbare elementen bevat, bij een natchemische analyse zou de fout dus groter kunnen worden omdat niet alles oplosbaar is.

Wie kan mijn helpen met een geschikte methode of geschikte aparatuur om deze bepaling uit te voeren???

B.v.d. voor jullie reactie,

Sjors

Berichten: 677

Re: Kwantitative bepaling Fe, Zn mengel

Misschien x-straal fluorescentie. Dit is wel een elementanalyse: je kan dan niet ijzer en zijn oxide naast elkaar bepalen. Dit is echter zo wie zo moeilijk, en wordt in de praktijk nooit gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Kwantitative bepaling Fe, Zn mengel

Sjors, hoe homogeen is je mengsel eigenlijk? Als het een inhomogeen blok is dan wordt het sowieso heel moeilijk, zelfs voor metallisch zink en ijzer.

Als het een homogeen poeder o.i.d. is, dan valt er misschien nog iets mee te doen.

Maar wat Jooken zegt is waar: je kunt fosfaat bepalen, maar wat voor fosfaat dat dan is, dat komt er niet uit. Hetzelfde geldt voor andere anionen. Oxide is eigenlijk helemaal niet te bepalen.

Aan de metaalkant kun je metalen oplossen met zuur. Maar dan raak je kwijt hoe dat metaal in je monster zat (als metaal, als verbinding met een anion, ...). Het vervelende is ook nog dat zink en ijzer beide relatief makkelijk in zuur oplossen.

Berichten: 485

Re: Kwantitative bepaling Fe, Zn mengel

Je kunt met een aggressief middel de metalen oplossen, en je monster uitlogen bij verschillende pH's en dan op basis van totaal samenstelling en uitlooggegevens modelleren in welke vorm de metalen aanwezig zijn in je vaste stof. Bepaalde mineralen zijn namelijk de oplosbaarheidscontrolerende factor bij het uitlogen van metalen uit de vaste stof.

Reageer