stereoisomeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 47

stereoisomeren

Ik moet stereoisomeren tekenen van een bepaald molecuul en vervolgens aangeven wat hun onderlinge stereochemische relatie is en de absolute configuratie.

Nu is mijn vraag hoe weet ik nou welke groep(atoom) naar voren wijst en welke naar achteren?? Vriendelijk bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: stereoisomeren

Volgens mij hoef je niet persee te bepalen welke kant ze opwijzen wat betreft stereoisomeren. In een plat vlak kan je ook heel mooi bepalen welke stereoisomeren er zijn.

Zou het eerst op die manier proberen.

Berichten: 364

Re: stereoisomeren

Fisher projectie bv

Berichten: 47

Re: stereoisomeren

Nou ik moet alle stereoisomeren tekenen van deze structuur: capotpril:

http://content.answers.com/main/content/wp...8/Captopril.png

Allen staat in mijn opdracht in plaats van dat er een groep voor en achter staat alles gewoon in 1 vlak. Hoe doe ik dit dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: stereoisomeren

In het plaatje wijst de -CH3-groep naar achter. Dat is weergegeven door het pootje als onderbroken lijntje weer te geven. De -COOH-groep wijst naar voren. Zijn pootje wordt steeds dikker.

Berichten: 47

Re: stereoisomeren

Dankjewel dat begreep ik. Maar het gaat mij er om wat zijn de stereoisomeren, en waarom teken ik juist de ene groep naar achter en de andere naar voren. Hoe weet ik welke ik moet kiezen?

Berichten: 67

Re: stereoisomeren

Je moet niet kiezen: de opdracht is toch dat je ALLE mogelijke stereoisomeren moet tekenen? Marjanne schreef het verhaaltje over ''pootje naar voren'' en ''pootje naar achteren''. Dit is belangrijk, want als het niet belangrijk zou zijn, dan zou het niet expliciet zo zijn getekend.... Waarom denk je dat die ''pootjes'' niet gewoon een recht lijntje zijn? Denk er nog even over na, want als ik meer schrijf, dan verraad ik de opdracht....

Succes,

Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stereoisomeren

Dankjewel dat begreep ik. Maar het gaat mij er om wat zijn de stereoisomeren, en waarom teken ik juist de ene groep naar achter en de andere naar voren. Hoe weet ik welke ik moet kiezen?
Zolang de stofnaam niet met R en S is gegeven, mag je dat zelf weten. De stereochemie moet wel aanwezig zijn.

Berichten: 3

Re: stereoisomeren

Als in de opdracht staat dat je alle mogelijk stereoisomeren moet tekenen zul je eerst moeten beredeneren hoeveel er kunnen zijn. Dit hangt af van het aantal chirale centra. Een chiraal centrum wil in de meeste gevallen zeggen: een koolstofatoom met 4 VERSCHILLENDE groepen eraan vast. Ieder chiraal centrum heeft een absolute configuratie. Dit kan S of R zijn. Weet je hoe je dat kunt bepalen? Afhankelijk van of het centrum R of S is, is een bepaalde groep naar voren of naar achteren getekend. Voor niet-chirale centra hoef je dit niet aan te geven, omdat hier geen verschillende configuraties mogelijk zijn (probeer maar eens twee groepen om te wisselen en dan te kijken of dat verschil oplevert?). Wat er precies wordt bedoeld met de relatieve configuratie weet ik niet helemaal. Zou je de opdracht misschien nog eens letterlijk kunnen op kunnen schrijven?

Je vroeg nog waarom je de ene groep naar achter en de andere naar voren moest tekenen en welke je moet kiezen. Je moet dus niet kiezen, je moet alle mogelijkheden geven. Ieder chiraal centra heeft twee mogelijkheden. Dus bij ieder chiraal centrum wordt het aantal stereoisomeren 2x zo groot. Je moet dus alle varianten tekenen en aangeven bij ieder centrum wat R en wat S is........ Ok?

Reageer