vet extractie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

vet extractie

Voor mijn profielwerkstuk zou ik graag verschillende methoden voor vet extractie willen weten. Ik wil het vet onttrekken uit chocola om op deze manier vetvrije chocolade te maken. Meerdere methoden worden op prijs gesteld, dit om de methoden te kunnen vergelijken.

Berichten: 190

Re: vet extractie

Of dit zo simpel is zoals je het kan vertellen, dat weet ik toch zo maar niet...

Re: vet extractie

Soxleth extractie is er een, maar je kunt simpeler cacaopoeder kopen want dat is wat je overhoudt.

Berichten: 873

Re: vet extractie

Zoals Gerard al zegt, Soxleth extractie met petroleumether 40-60. Wel de chocolade verkruimelen met bv. een rasp. Het geraspte spul meng je dan met zeezand en dan de soxleth erover heen.

Zo'n 4-6 uur extraheren levert nageboeg vetvrije chocola op.

succes

Berichten: 516

Re: vet extractie

Vetvrije chocola? ik denk dat vele mensen dat een geschenk uit de hemel zouden vinden... maar hoe ga je die chocola dan binden? alle, ik bedoel, die hele smurie bijeen houden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vet extractie

Vetvrije chocolade is natuurlijk onzin. Een groot deel van de kwaliteit van chocolade zit hem in de "smelttemperatuur" die volledig aan het vet te wijten is.

Voor de echt geinteresseerden in de structuur van chocolade hebben we in Nederland een echte expert zitten: Prof. Henk Schenk van de UvA! Zoek maar eens op "author:h.schenk chocolate" op Google Scholar.

Berichten: 915

Re: vet extractie

Tegenwoordig is men aan het experimenteren met "cacao-fantasie". Dat is geen chocolade, nagenoeg enkel chemische hutsekluts. 't Is maar een denkpiste.

Berichten: 516

Re: vet extractie

Vetvrije chocolade is natuurlijk onzin. Een groot deel van de kwaliteit van chocolade zit hem in de "smelttemperatuur" die volledig aan het vet te wijten is.
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden :P

Berichten: 142

Re: vet extractie

Soxleth extractie is er een, maar je kunt simpeler cacaopoeder kopen want dat is wat je overhoudt.
Cacaopoeder bevat het vet nog. Na Soxhletextractie houdt je dacht ik cacaoschroot over.

Berichten: 364

Re: vet extractie

de vraag is dan in welke mate jouw chocolade nog lekker is en vrij is van extractiesolvent

Berichten: 1.379

Re: vet extractie

De grondlegger van het gedeeltelijk ontvetten van chocolade is C.J. van Houten uit het begin van de negentiende eeuw. Die deed het echter niet via extraheren met een oplosmiddel maar door persen. Het uitgeperste vet, de cacaoboter, kon apart verkocht worden aan bijvoorbeeld firma's die cosmetische produkten maken. Een deel van het vet liet men achter in de chocola.

Bij cacaofantasie wordt de dure cacaoboter er helemaal uit geperst en gedeeltelijk vervangen door een goedkoop plantaardig vet. De warenwet regelt de naamgeving. Als er goedkoop vervangend vet wordt gebruikt moet dat via de naam ( -fantasie) tot uitdrukking worden gebracht.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer