beschermhars verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

beschermhars verwijderen

Hallo

Ik wil graag beschermhars (geel tot doorzichtige kleur) verwijderen. Deze zit op electronica printen terbescherming tegen oa vocht en schimmels. Deze hars zit er al langer op en is dus volledig uitgehard. Omdat ik dit vaker moet verwijderen zoek ik naar een goede methode. Met de staalborstel gaat wel redelijk maar dan beschadig ik de sporen.

Nu wil ik het chemisch proberen, wie heeft een tip met welk middel dit gaat. Het moet niet te agressief zijn omdat er ook electronica componenten opzitten.

bvd

ASD111

Berichten: 654

Re: beschermhars verwijderen

Lossen die harsen niet op in organische oplosmiddelen als aceton of ethanol? Probeer zeker eens aceton, er is een grote kans dat de harsen hierin oplossen. Ik weet echter niet of dit kwaad kan voor je printplaten.

Berichten: 774

Re: beschermhars verwijderen

Ik zou wel oppassen met aceton, want ik weet niet zo zeker dat printplaten er tegen kunnen, in het labo bij ons heeft is iemand een flesje aceton over de behuizing van een PC gekieperd, en de plastic behuizing was voor een groot deel aangetast.

En als de printplaten nog functioneel moeten blijven, zou ik mss naar een veiliger alternatief zoeken....

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: beschermhars verwijderen

In een bakje met isopropanol of aceton,

eventueel even poetsen met een oude tandenborstel...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: beschermhars verwijderen

Probeer het eens met nagellakremover. In veel nagellakken zitten harscomponenten. Nagellakremover lijkt mij iets minder agressief omdat er naast alcohol, isopropanol of methylethylketon ook water in zit.

Berichten: 173

Re: beschermhars verwijderen

Moet je wel de goede hebben dan, want in veel nagelak removers zit ook aceton.

Berichten: 3

Re: beschermhars verwijderen

HOi

Ik heb aceton (verhouding ~20%) met spiritus geprobeerd en dat werkt in principe goed alleen het plastic v de relais wordt een beetje aangetast maar dat is acceptabel. Maar ik wil ook de hars verwijderen uit de kleine gaatjes die op de print zitten en die blijft er gewoon in zitten. Ik heb het ook al in een ultrasoon badje met deze oplossing geprobeerd maar ik krijg het niet uit de gaatjes.

Nog iemand een tip?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: beschermhars verwijderen

Misschien mechanisch met een boortje/speld/naald/spijker/enz.?

Berichten: 654

Re: beschermhars verwijderen

Kan je misschien een sterke oplossing gebruiken (60%+) voor die kleine plekjes? Dan gewoon een druppeltje op dat plekje leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: beschermhars verwijderen

asd111 schreef: HOi

Ik heb aceton (verhouding ~20%) met spiritus geprobeerd en dat werkt in principe goed alleen het plastic v de relais wordt een beetje aangetast maar dat is acceptabel. Maar ik wil ook de hars verwijderen uit de kleine gaatjes die op de print zitten en die blijft er gewoon in zitten. Ik heb het ook al in een ultrasoon badje met deze oplossing geprobeerd maar ik krijg het niet uit de gaatjes.

Nog iemand een tip?
Printboor.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: beschermhars verwijderen

Ik weet niet wat voor hars het precies is, maar mogelijk is licht verwarmen ook een optie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: beschermhars verwijderen

Ik heb aceton (verhouding ~20%) met spiritus geprobeerd en dat werkt in principe goed alleen het plastic v de relais wordt een beetje aangetast maar dat is acceptabel. Maar ik wil ook de hars verwijderen uit de kleine gaatjes die op de print zitten en die blijft er gewoon in zitten. Ik heb het ook al in een ultrasoon badje met deze oplossing geprobeerd maar ik krijg het niet uit de gaatjes.

Nog iemand een tip?
Het lichte aantasten van het plastic komt door de aceton. Het lijkt me niet handig om meer aceton te gebruiken. Hiernaast lijkt het mij slimmer om een iets alifatischer oplosmiddel te gebruiken dan aceton of spiritus.

Dichloormethaan en tetra zullen zeker prima werken, maar daar kleven nadelige milieu en gezondheidseffecten aan. Terpentine of heptaan lijken me een prima alternatief voor het oplossen van de hars. Dit tast verder ook niets aan op je printplaten.

Berichten: 3

Re: beschermhars verwijderen

DrQuico schreef:
Ik heb aceton (verhouding ~20%) met spiritus geprobeerd en dat werkt in principe goed alleen het plastic v de relais wordt een beetje aangetast maar dat is acceptabel. Maar ik wil ook de hars verwijderen uit de kleine gaatjes die op de print zitten en die blijft er gewoon in zitten. Ik heb het ook al in een ultrasoon badje met deze oplossing geprobeerd maar ik krijg het niet uit de gaatjes.

Nog iemand een tip?
Het lichte aantasten van het plastic komt door de aceton. Het lijkt me niet handig om meer aceton te gebruiken. Hiernaast lijkt het mij slimmer om een iets alifatischer oplosmiddel te gebruiken dan aceton of spiritus.

Dichloormethaan en tetra zullen zeker prima werken, maar daar kleven nadelige milieu en gezondheidseffecten aan. Terpentine of heptaan lijken me een prima alternatief voor het oplossen van de hars. Dit tast verder ook niets aan op je printplaten.
Boren ed is geen optie omdat ik deze handeling vele male wil herhalen en ik wil juist tijd besparen. Terpetine (en ook wasbezine) heb ik al geprobeerd maar dit doet helemaal niets met de hars. Het ander spul wat je noemt (Dichloormethaan en tetra) ken ik niet. Waar kan ik dat halen? En tast dat dan niet de andere componenten aan?

Ik ga het anders met een nog hogere concentratie proberen.

Reageer