Verwerkingssoftware

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

Verwerkingssoftware

Ik ben op zoek naar goede verwerkingssoftware voor multicomonentenanalyse (ca 150 componenten). Heeft er iemand suggesties?
Do everything as simple as possible, but not simpler. A. Einstein.

Berichten: 774

Re: Verwerkingssoftware

voor welk soort analyse juist? GC, MS, ... ?

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Verwerkingssoftware

GC-MS analyse
Do everything as simple as possible, but not simpler. A. Einstein.

Berichten: 873

Re: Verwerkingssoftware

Bij je GC-MS systeem zit toch software. Ten eerste om aan te sturen, ten tweede om je gegevens te verwerken. Ik begrijp je probleem niet helemaal, kan goed aan mij liggen. Kun je je probleem iets verduidelijken?

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Verwerkingssoftware

De standaard software werkt goed om een klein aantal componenten te verwerken, maar als het gaat om 150 componenten dan is het een ander verhaal. Met de standaard software duurt het dan heel lang om te integreren en identificeren. Vandaar dat ik op zoek ben naar software die het snel en nauwkeurig kan uitvoeren.
Do everything as simple as possible, but not simpler. A. Einstein.

Berichten: 142

Re: Verwerkingssoftware

...maar als het gaat om 150 componenten dan is het een ander verhaal. Met de standaard software duurt het dan heel lang om te integreren en identificeren.....


Ik denk dat ja dan meer hebt aan een computer met meer capaciteit (meerdere processoren, meer werkgeheugen). Andere software (ik ga er van uit dat die goed is geschreven) kan misschien sneller zijn, maar met 150 componenten zal iedere software langere tijd nodig hebben. Dan kun je de rekencapaciteit van de computer beter uitbreiden.

Berichten: 873

Re: Verwerkingssoftware

Ik denk dat ja dan meer hebt aan een computer met meer capaciteit (meerdere processoren, meer werkgeheugen). Andere software (ik ga er van uit dat die goed is geschreven) kan misschien sneller zijn, maar met 150 componenten zal iedere software langere tijd nodig hebben. Dan kun je de rekencapaciteit van de computer beter uitbreiden.
Ben ik het volledig mee eens. We hebben zowel voor GC-MS, LC-MS, LC en GC allerlei software. Sommige systemen zijn niet zo snel maar om 150 componenten te integreren etc. heb je zelfs met een snelle computer een behoorlijke tijd nodig. En dan heb ik het over 10 - 15 minuten voor een run van 100 injecties met mogelijk 100 componenten per injectie.

Soms heeft goed werk ook tijd nodig.

Berichten: 67

Re: Verwerkingssoftware

Wat bedoel je precies met ''multi componenten analyse"?

Als je hiermee bedoelt dat je gewoon 150 componenten moet integreren en massaspectra moet identificeren, bijvoorbeeld door een automatische zoekroutine in een GCMS library, dan zie ik geen eenvoudige mogelijkheid anders dan dit met de software van je GCMS te doen. Een snelle, zware computer, zoals in eerdere antwoorden is voorgesteld, lijkt me dan de beste oplossing. Het probleem is namelijk dat, als je andere software wil gebruiken, het format van je datafiles compatibel moet zijn met die andere software. Iedere MS fabrikant gebruikt zijn eigen dataformat (extensie .raw, .dat, .chro etc), dus dat is nog niet zo eenvoudig. Je zou kunnen overwegen om je datafiles te converteren naar een format waarmee andere software overweg kan, maar dit is veel werk en kan tot ''verminking'' van je originele data leiden of verlies van informatie.

Als je met ''multi componenten analyse'' multivariant analyse bedoelt, dus geen identificatie, maar het zoeken naar verschillen in afzonderlijke analyses zoals in bijvorbeeld metabolomics wordt gedaan, dan zou je de software Simca P van de firma Umetrics kunnen overwegen. Misschien moet je ook hierbij een dataconversie toepassen, dat weet ik natuurlijk niet (ik ken het format van je data niet), maar dit kan de moeite waard zijn...... Het blijft een kosten/baten analyse: hoeveel moeite wil je stoppen in het geschikt maken van je data voor andere software, ten opzichte van de winst (tijd, moeite) die je met die andere software boekt.

Berichten: 24

Re: Verwerkingssoftware

Bij GC-MS denk ik in eerste instantie aan AMDIS, een gratis pakket dat door onderzoekers van het Amerikaanse standaardeninstituut is ontwikkeld (http://chemdata.nist.gov/mass-spc/amdis/).

Je kunt ook kijken naar de software die door Pattern Recognition Systems wordt verkocht (http://www.prs.no/).

Bij Umetrics denk ik toch aan andere typen data (chemische proces data, kwantitatieve structuur activiteit relaties - QSAR).

Reageer