kleurstoffen bepalen in snoep

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

kleurstoffen bepalen in snoep

hallo, wij hebben op school een praktijk opdracht gekregen.We konden kiezen uit verschillende onderwerpen, wij kozen voor kleurstoffen.We hadden bedacht om kleurstoffen in snoep te bepalen.

We dachten zo te werk te gaan, eerst met papierchromatografie (ijzanzuur hexaanzuur) of TLC aantonen welke kleurstoffen er in zitten.daarna willen we graag op de hplc de hoeveeldheid bepalen van de gevonden kleurstoffen.En kijken naar de invloed van deze stoffen in het menselijke lichaam

nu is de vraag is het wel mogelijk met een hplc methode de hoeveelheid kleurstof aan te tonen of is dat niet te doen.

met vriendelijke groet,

Berichten: 385

Re: kleurstoffen bepalen in snoep

Er is ook een snoepje dat uit elkaar valt als je het in heet water doet. Dan zie je goed waar dat snoepje uit bestaat en de kleurstof zie je ook. Misschien kun je die ook gebruiken in je onderzoek. Als je dat snoepje wilt gebruiken in je onderzoek, moet je het maar even zeggen.

Berichten: 873

Re: kleurstoffen bepalen in snoep

Dat is wel mogelijk. ik kan wel kijken hoe je dat het beste kunt doen. Laat even weten welke kleurstoffen precies je wil bepalen.

Berichten: 2

Re: kleurstoffen bepalen in snoep

wij kijken nog even, wat voor een kleurstoffen we willen bepalen.of we gaan alle kleurstoffen in m&m's skittels en smarties met elkaar vergelijken.morgen kan ik wel de kleurstoffen bekend maken.we proberen het vrijdag zo ver klaar te hebben dat we voorschriften kunnen maken. alleen we weten het niet precies hoe we het kunnen bepalen op de hplc.

trouwens yochem je mag dat snoepje wel geven. alle ideen zijn welkom.

Berichten: 385

Re: kleurstoffen bepalen in snoep

Dat snoepje was van maoam. Het zijn pinballs. ->link (nu weet ik ook weer hoe je het spelt) De snoepjes lossen op in koud water, maar warm gaat sneller. De kleurstof zit alleen aan de buitenkant. Na een tijdje zie je goed de inhoud en kleurstof. Ik heb alleen geen idee hoe je die kleurstof eruit haalt.

Reageer