[scheikunde] Transmissiewaarden en Extinctie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Transmissiewaarden en Extinctie

hallo.

voor school heb ik de opdracht gekregen om een aantal vragen te beantwoorden over transmissiewaarden en de extinctie.

hierbij gebruik ik de formule:

E=-logT

om dan de extinctie te berekenen bij T=0,50 kom ik er nog wel uit

E=-log0,50

E=0,30

maar als ik dan de extinctie moet berekenen bij T=75%, snap ik niet hoe ik dan te werk moet gaan.

net zoals ik bij een andere opdracht het percentage invallende bundel straling die word doorgelaten moet berekenen. hierbij krijg ik de exttinctie gegeven.

vb. E=3,0 hoe zou ik dan moeten bereken/met welke formules zou ik te werk moeten gaan om daar het juiste percentage uit te krijgen?

alsvast bedankt.

groetjes.

Re: [scheikunde] Transmissiewaarden en Extinctie

De maximale waarde voor de transmissie is 1 ofwel 100%

een transmissie van 75% is dan gelijk aan 0,75 ofwel driekwart van het licht wordt doorgelaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Transmissiewaarden en Extinctie

denise schreef: hallo.

voor school heb ik de opdracht gekregen om een aantal vragen te beantwoorden over transmissiewaarden en de extinctie.

hierbij gebruik ik de formule:

E=-logT

om dan de extinctie te berekenen bij T=0,50 kom ik er nog wel uit

E=-log0,50

E=0,30

maar als ik dan de extinctie moet berekenen bij T=75%, snap ik niet hoe ik dan te werk moet gaan.

net zoals ik bij een andere opdracht het percentage invallende bundel straling die word doorgelaten moet berekenen. hierbij krijg ik de exttinctie gegeven.

vb. E=3,0 hoe zou ik dan moeten bereken/met welke formules zou ik te werk moeten gaan om daar het juiste percentage uit te krijgen?

alsvast bedankt.

groetjes.
De formule gewoon omdraaien als je een E is gegeven. Hoe deed je dat bij pH ook alweer? :-k

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Transmissiewaarden en Extinctie

FsWd schreef:
denise schreef: hallo.

voor school heb ik de opdracht gekregen om een aantal vragen te beantwoorden over transmissiewaarden en de extinctie.

hierbij gebruik ik de formule: 

E=-logT

om dan de extinctie te berekenen bij T=0,50 kom ik er nog wel uit

E=-log0,50

E=0,30

maar als ik dan de extinctie moet berekenen bij T=75%, snap ik niet hoe ik dan te werk moet gaan.

net zoals ik bij een andere opdracht het percentage invallende bundel straling die word doorgelaten moet berekenen. hierbij krijg ik de exttinctie gegeven.

vb. E=3,0 hoe zou ik dan moeten bereken/met welke formules zou ik te werk moeten gaan om daar het juiste percentage uit te krijgen?

alsvast bedankt.

groetjes.
De formule gewoon omdraaien als je een E is gegeven. Hoe deed je dat bij pH ook alweer? :-k
Ja oke, dat snap ik maar je gebruikt de -log toets. en krijg het niet voor mekaar om het dan om te draaien.

Berichten: 516

Re: [scheikunde] Transmissiewaarden en Extinctie

dat is eenvoudig een vergelijking oplossen:

je weet de volgende twee dingen

E = - log T

E = 0,3

samenvoegen

- log T = 0,3

minteken overbrengen

log T = -0,3

en het inverse van een log is een macht van tien nemen, dus krijg je

T = 10-0,3

uitrekenen

T = 0,5

Grrag gedaan! ;)

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Transmissiewaarden en Extinctie

dus dan krijg je bij de opdracht die wij hebben.

E = - log T

E = 3,0

-logT = 3,0

logT = -3,0

T = 10 -3,0

T = 0,001

0,001*100% = 0,10 %

klopt dat zo ?

alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Transmissiewaarden en Extinctie

Klinkt goed :)

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Transmissiewaarden en Extinctie

Mooi, bedankt allemaal.

Reageer