Waaruit bestaat... snot?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 318

Waaruit bestaat... snot?

Een heel vreemde vraag misschien, vandaar ook dat ik hem in de chillout lounge post, maar waaruit bestaat snot?

Is dat een soort polymeer? Of zijn het allemaal proteinen? Of zijn het voornamelijk afvalstoffen?

Tell me! :)

(sorry, maar dat kwam ineens in me op...)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Waaruit bestaat... snot?

Tjonge, dat deze link bestaat: Snot op Wikipedia

En dan doorklikken naar: Slijm op Wikipedia geeft een denk ik, correct, antwoord:
Slijm (Latijn: Mucus) is een oplossing van macromoleculen in water waardoor dit visceuzer wordt en er in mindere of meerdere mate draden van de oplossing kunnen worden getrokken. Vele soorten macromoleculen, van organische of synthetische aard, komen in aanmerking. Als de concentratie van de verdikkende moleculen groter wordt ontstaat meestal een gel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 37

Re: Waaruit bestaat... snot?

das niet alleen snot, snot is het slijm dan, wat hierbove wordt uitgelegt, maar het zijn ook alle vuildeeltjes die je neus als t ware uit de lucht fitert voordat je het binne krijgt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waaruit bestaat... snot?

Maar dit geldt alleen voor mensen die door hun neus ademhalen. Circa 25 % van de mensen ademt normaliter door de mond... 8-)

Berichten: 1.379

Re: Waaruit bestaat... snot?

Ik heb geleerd dat de mucosiden in slijm en snot gemaakt worden uit de glucose in ons bloed. Als je het doorslikt krijg je na hydrolyse je glucose via maag en darmen weer terug in je bloed.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 318

Re: Waaruit bestaat... snot?

Dus mensen die hun neus-keutels opeten krijgen er nog energie voor terug! hoooo jak jak jak :P

Berichten: 198

Re: Waaruit bestaat... snot?

help ook ergens in het ruikproces trouwens

op artificiele neuzen hebben ze een soortgelijke polymeerlaag gesmeert, en die deden het toen opeens veel beter

Berichten: 318

Re: Waaruit bestaat... snot?

Kunnen ze echt effectief een "neus-prothese" maken?

Nog primitief zeker? Maar toch... klinkt exotisch

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Waaruit bestaat... snot?

Meestal is de kunstmatige neus gevoelig voor een bepaalde (groep) stof(fen). Zo'n specifieke neus als de mens is nog lang niet mogelijk, en ik betwijfel of je dat zou kunnen maken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waaruit bestaat... snot?

Er zijn 4 (of 5) verschillende smaaksensaties, maar onvoorstelbaar veel verschillende reuksensoren. Imitatie van het geheel lijkt onmogelijk. Zelfs tussen mensen zijn er grote verschillen in wat ze kunnen ruiken.

Berichten: 318

Re: Waaruit bestaat... snot?

Worden goede neuzen (lees: mensen met een goed reukorgaan) soms niet ingehuurd door bedrijven? Mijn prof ethiek liet daar ooit es iets over vallen...

Waarom is dat dan?

(hij zei zelf dat die behoorlijk goed betaald werden voor de lazy-job die ze zouden hebben)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waaruit bestaat... snot?

Tsja, die worden ingehuurd om te ruiken, en dat is dus zo omdat er geen mechanische neuzen van die kwaliteit beschikbaar zijn.

Bij parfummengers werken neuzen. Geen eenvoudige job.

Mijn vader heeft me geleerd dat iedereen die iets (uitzonderlijk) goed kan daar goed geld mee kan verdienen.

Berichten: 45

Re: Waaruit bestaat... snot?

Volgens mij gebruikt het leger iemand om graven op te sporen. Met zijn neus. Het schijnt dat zijn neus net zo gevoelig is als die van een hond wat betreft lijkengeur 8-)

Berichten: 8

Re: Waaruit bestaat... snot?

Ik denk dat je net als je gehoor, je ogen, je smaak en je tastzintuigen in staat bent om je neus te ''trainen''

Uiteraard om een proffesioneel geurenruiker te worden is aanleg zeker geen onnodige luxe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waaruit bestaat... snot?

nog een leuk extratje over snot

ongeveer 50% van de Nederlanders heeft de bacterie Staphylecoccus aureus in zijn neus. een stam in deze familie is de multi resistente staph. aureus. deze bacterie is ook wel bekend als de gevreesde ziekenhuisbacterie MRSA.

sorry voor het verkrachten van de spelling in de naam, dyslexi
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer