Kleuren voelen: synesthesie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Kleuren voelen: synesthesie

Ik ben begonnen met een werkstuk dat gaat over synesthesie. Synesthesie is geen psychische stoornis. Mensen met synesthesie hebben een gemengde zintuiglijke waarneming (zonder dat zij gebruik maken van enige drugs), waarbij meerdere zintuigen tegelijk ergens op reageren. Zo zijn er synestheten die een woord horen en daar tegelijkertijd een bepaalde smaak of geur bij krijgen. Deze zintuiglijke waarnemingen zijn consistent over de tijd. Iemand die nu bij het woord 'huis' een 'zoutige' smaak ervaart, zal over een jaar dezelfde smaak ervaren als hij of zij het woord 'huis' hoort.

Het type synesthesie waar ik onderzoek naar doe, heet "grapheme-color" synesthesie. Personen met dit type zien bij een cijfer, letter of woord een bepaalde kleur. Zo is 'maandag' voor die persoon altijd blauw gekleurd, of ervaart een synestheet bij het getal '9' een groene kleur. De kleuren kunnen verschillen per persoon.

Denk jij of weet jij dat je zo'n kleurensynestheet bent en wil je me graag helpen in mijn wetenschappelijke zoektocht naar de onderliggende mechanismen van dit fascinerende verschijnsel? Stuur dan even een mail naar [email protected].

Synesthesie komt vaak voor in dezelfde familie. Denk je dat je familieleden hebt of andere mensen kent die kleurensynesthesie hebben? Mail me dan ook, of vraag die persoon mij even te mailen. Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,

Nesya

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kleuren voelen: synesthesie

Kijk eens hier zou ik zeggen.

Iets verder naar beneden scrollen de volgende keer. Of de zoekfunctie gebruiken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Kleuren voelen: synesthesie

Ligt dit aan de zintuigen of aan de hersenen?

En wat als je kleurenblind bent?

Berichten: 3

Re: Kleuren voelen: synesthesie

Synesthesie ligt waarschijnlijk aan de verbindingen in de hersenen en niet aan de zintuigen op zich. Bij synestheten lijken deze verbindingen door elkaar te lopen, waardoor zij dergelijke gemengde ervaringen kunnen krijgen. Het schijnt dat er gevallen zijn geweest van blinde mensen die kleurensynesthesie hadden (ik weet even niet meer waar ik dat gelezen had).

Re: Kleuren voelen: synesthesie

Lieve Mensen,

De Universiteit van Amsterdam is een onderzoek gestart naar specifieke kenmerken in het brein van grafeem-kleur synestheten, die een specifieke kleurervaring hebben met bepaalde letters of nummers. Voor een grafeem-kleur synestheet hebben letters en/of cijfers een kleur. Bij de letter ‘p’, wordt dan bijvoorbeeld een rode kleur gezien of ervaren. De ervaringen verschillen van ‘gewone’ associaties omdat ze automatisch zijn (komen snel en zonder en zonder moeite ervoor te doen) en zeer consistent (als de R rood is blijft het je hele leven in die specifieke kleur rood).

Voor dit onderzoek ben specifiek op zoek naar proefpersonen met grafeem-kleur synesthesie. Als je vermoedt dat je een grafeem-kleur synestheet bent (doe bijvoorbeeld de testjes op www.synesthesie.nl ), of mensen met synesthesie kent die het leuk lijkt om mee te doen, neem dan contact op via [email protected]. Via deze weg geef ik je meer informatie en kunnen we beginnen met het onderzoek. Deze neemt niet meer tijd in beslag dan ongeveer 5 uur verspreid over drie dagen. Je krijgt een kleine geldelijke vergoeding voor je tijd.

Ik ben hard op zoek naar mensen!

groetjes,

Sara Jahfari

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Kleuren voelen: synesthesie

Dalton schreef:Ligt dit aan de zintuigen of aan de hersenen?

En wat als je kleurenblind bent?
Bij kleurenblindheid gaat het zelden om een wegvallen van alle kleuren, eerder het verminderd functioneren van bepaalde kegeltjes. Theoretisch is synesthesie dus nog mogelijk.

Reageer