Oplossen van een zout

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 131

Oplossen van een zout

Het zout ammoniumnitraat is goed in water oplosbaar. Uit de reactievergelijking kan je halen dat er salpeterzuur gevormd wordt en er dus een zure oplossing begint te ontstaan.

Mijn vraag : klopt het dat hoe zuurder die oplossing nu wordt, hoe meer het zout de neiging heeft van in oplossing te gaan ? Dus meer dan (20 °C) 1900 g/L ?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Oplossen van een zout

Volgens mij gaat dit ook als een trein in basisch milieu want dan ontwijkt er NH3.

Berichten: 131

Re: Oplossen van een zout

Oke, bedankt ;)

Berichten: 364

Re: Oplossen van een zout

wordt er dan salpeterzuur gevormd?? Die oplossing zuurt aan door het ammoniumion voor zover ik weet, en inderdaad de pH laten stijgen verhoogt de oplosbaarheid van dit zout

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oplossen van een zout

Een oplossing van ammoniumnitraat meer basisch maken doe je door het toevoegen van een base. bijv. natriumhydroxide.

Als je voldoende natriumhydroxide toevoegt, dan maakt het hydroxide ammoniak NH3 vrij. Dit is een gas dat goed oplost in water. Het zal niet zomaar uit je oplossing verdwijnen (tenzij je de oplossing gaat koken).

Maar je hebt ook natrium toegevoegd.

als je het ammoniak zou uitdrijven, dan houd je een oplossing van natriumnitraat over. Geen salpeterzuur dus.

Reageer