PCA- voedingsbodem

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

PCA- voedingsbodem

hallo iedereen,

kan er iemand mij misschien opweg helpen, met de eigenschapen van de PCA- voedingsbodem?

van de VRBG en de OGGA heb ik dit gevonden:

VRBG: een selectieve voedingsbodem, hij wordt gebruikt om enterobacteriën in voedsel aan te tonen.

OGGA: een selectieve voedingsbodem, gisten en schimmelt groeien goed op deze bodems.

http://www.oxoid.com/UK/blue/pdf/prod_list/ProdList.pdf

heb op deze site ook gekeken, daar staat wel PCA- voedingsbodem op maar staat verder ook niks bij.

ik weet dat het een algemene voedingsbodem is en dat er veel bacteriën op groeien, maar heeft het verder geen selectieve eigenschappen?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: PCA- voedingsbodem

Hier heb je in ieder geval al de samenstelling (gevonden op dit mooie Forum zelf!): klik

Wat zoek je nog meer voor eigenschappen. Als ik google op ´PCA´ dan vind ik honderden sites.

Berichten: 25

Re: PCA- voedingsbodem

Marjanne schreef:Hier heb je in ieder geval al de samenstelling (gevonden op dit mooie Forum zelf!): klik

Wat zoek je nog meer voor eigenschappen. Als ik google op ´PCA´ dan vind ik honderden sites.
jaa, klopt die staat er inderdaad, die had ik ook al gevonden.

wat ik wil weten zijn eigenlijk de selectieve/electieve eigenschapppen van die voedingsbodem.

PCA, is een standaard voedingsbodem, betekend dat dan dat het verder dat er geen speciale eigenschappen bij die voedingsbodem horen??

Berichten: 740

Re: PCA- voedingsbodem

Nee, het heeft geen bijzondere eigenschappen, vrijwel alles groeit erop.

Berichten: 365

Re: PCA- voedingsbodem

het hoort bij de ophopingsmedia. de naam komt van plate count agar dus moet er veel op kunnen groeien. Kijk eens bij oxoid nar spca wellicht vind je dan wat je zoekt (je moet wel engels kunnen)

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: PCA- voedingsbodem

PCA heeft ook geen selective eigenschappen, want het wordt o.a. gebruikt voor een totaal kiemgetal bepaling, dus is het de bedoeling dat alle bacterien er op groeien.

Berichten: 6

Re: PCA- voedingsbodem

weet er ook iemand hoe je plate count agar zelf kan aanmaken ?

mvg sharon

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: PCA- voedingsbodem

Alles gelezen hebbende, denk ik dat je gewoon standaard agar kunt gebruiken. Een voedingsbodem dus zonder selectieve eigenschappen.

Reageer