[scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

[scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Hee ik heb mijn profielwerkstuk over azijn, ik weet allleen geen goeie site waar ik alle reactie vergelijkingen instaan... want ik heb mijn binas al doorgezocht maar daar kan ik niks vinden

kan iemand me helpen?? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Reacties met wat?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

ja de reacties van de wijn met de acetobacterie die in het hout zit dat nodig is voor de bereiding van azijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Mja dat zijn dus geen reacties met azijn. Weet je hoe azijn eruit ziet en welke stof zit er algemeen in dranken als wijn, bier, enz.? Zie je overeenkomsten?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

okee ja ik snap wat je bedoelt bedankt voor de tips :D

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

ik heb nog een vraag:

wie kan mij een goede site geven over redoxreacties met alcohol..? want wij wullen zelf azijn maken en dan moet ik de redoxreactie voor hebben

en weet iemand nog een goede hoofdvraag voor een profielwerkstuk over Azijn??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Google eens op ´azijn, ethanol, hout´. Je vindt legio sites (bijv. wikipedia) waar misschien niet de reactievergelijkingen in staan, maar wel de chemische route die wordt afgelegd. Met een beetje zelf nadenken kom je er dan wel uit.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

ik heb een een vraag:

ik heb getitreed met azijn en natronloog, met als indicator methylrood, maar ik weet nu niet hoe ik kan berekenen hoe ik de sterkte van de stoffen kan berekenen? kan iemand mij daar bij helpen? ik heb natronloog in het buret gedaan en weet hoeveel natronloog ik heb toegevoegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Mja komt er een beetje op neer van: ik heb waspoeder en afwasmiddel bijeen gegooid. Kunnen jullie me verder helpen?

Of bedoel je: ik heb een azijnzuuroplossing getitreerd hebt met x ml y molair NaOH-oplossing, zodat de indicator omsloeg. Hoe bereken ik de concentratie azijn?

Zie je het verschil tussen beide stellingen?

Nu een vraag aan jou: waarom methylrood? Die slaat om tussen pH 4,8-6,0 terwijl je een neutralisatiereactie uitvoert. Neutraliseren betekent titreren tot pH = 7.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

ik heb een verdunde azijnoplossing met een indicator getitreerd met natronloog... hieruit moet ik het gehalte azijnzuur bepalen, want ik zoek de verschil tussen schoonmaakazijn en natuurazijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Als je x en y nu eens aanvult in mijn vraag? :)

Ik heb een azijnzuuroplossing getitreerd hebt met x ml y molair NaOH-oplossing, zodat de indicator omsloeg. Hoe bereken ik de concentratie azijn?

En beantwoord me aub eens deze vraag: waarom methylrood? Die slaat om tussen pH 4,8-6,0 terwijl je een neutralisatiereactie uitvoert. Neutraliseren betekent titreren tot pH = 7.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

jaa dat methyl rood was niet helmaal de bedoeling maar ik ben er nu zelf uitgekomen en dat is wel het fijnst want zo leer ik er ook nog wat van:D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Zet het dan wel even hier neer natuurlijk! Niets is lulliger dat jij helemaal blij bent nu, het straks misschien fout is en dacht: ik had het beter even kunnen laten controleren.

Welke indicator had je trouwens beter kunnen pakken? :)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Dit is wat we gedaan hebben:

Concentratie azijnzuur in natuurazijn berekenen:

Verdund azijnzuur: CH3COOH + H2O-> H3O+ + CH3COO-

Verdunt azijnzuur: H3O+ (aq) + CH3COO- (aq)

Natronloog: Na+ (aq) + OH- (aq)

Molairiteit Natronloog: 0,1172

Het sterkste zuur reageert met de sterkste base : H3O+ (aq) + OH- (aq) -> 2 H2O (l)

1 : 1 : 2

aantal mmol H3O+ = aantal mmol OH-

16.6 x 0.1172 = 1.95 mmol / 25 ml

1.95 x 40 = 78 mmol / l -> 0.078 mol / l

Omdat we de azijn 10 keer verdunt hebben moeten we het nu weer met 10 vermenigvuldigen om op de normale verhouding te komen.

0.078 x 10 = 0.78 mol / 1 CH3COOH

1 mol = 60 gram dus 0.78 mol = X

X = 60 x 0.78 X = 46.8 gram Azijnzuur van Natuurazijn

Concentratie azijnzuur in natuurazijn berekenen:

30.5 ml x 0.1172 = 3.5746 mmol / 25 ml

3.5746 x 40 = 143.0 mmol/ l -> 0.143 mol / l

Omdat we de azijn 10 keer verdunt hebben moeten we het nu weer met 10 vermenigvuldigen om op de normale verhouding te komen.

0.143 x 10 = 1.43 mol / l CH3COOH

1 mol = 60 gram dus 1.43 mol = X

X = 60 x 1.43 X = 85.8 gram Azijnzuur van Schoonmaakazijn

ik hoop dat het klopt :D

en khad beter broomfenolrood kunne gebruiken ;)

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk Azijn

Ik heb het nog niet uitvoerig bekeken, maar enkele fouten in de formule's storen mij.

Als je je profielwerkstuk over azijn houdt zou het misschien van belang zijn om te weten of azijnzuur sterk of zwak is.

Hoe verhoudt zich dat tot de reactie met water?

En tot de reactie met OH-?

Leuke informatie vind je ook door eens te zoeken naat de natriumacetaat - azijnzuurbuffer.

P.S. Zou die ietwat schreeuwerige tekst op zijn minst wat kleiner mogen?

Reageer