Springen naar inhoud

[scheikunde] Intensiteit Dunne laag chromatografie

• Log in om te kunnen reageren

Igry

Igry

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2007 - 14:02

goedemiddag

Ik hebben een vraag wat betreft dunne laag chromatografie. Voor een proef wat wij hier op schaal gaan uitvoeren moet ik een andere methode bedenken om de intensiteit (van de gelopen producten) te kunnen doormeten en deze te refereren aan een controle.

Nou is mijn kennis van chemie nog tot daar aan toe, maar qua chemische apparatuur is het dus helemaal niets.

Dus mijn vraag is ook eigenlijk of er uberhaupt een apparaat is die de intensiteit/grote van een product kan meten of dat er andere methodes worden gebruikt? Het lijkt mij een techniek die vaker wordt gebruikt, maar op internet is er bar weinig te vinden hierover.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2007 - 16:03

Er bestaan toestellen die de intensiteit van vlekken op een dunne laag plaat kunnen meten. Voor meer info: zie de website van Camag.

Een alternatief is de methode transferen naar HPLC, dan is het vrij makkelijk om kwantitatief te werken.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 12 september 2007 - 19:30

Een andere methode, welke wordt er nu gebruikt?

edje_CF

edje_CF

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2007 - 10:02

DLC kan ook heel kwantitatief hoor. wordt bij veel grote chemie bedrijven gebruikt als (proces) controle. platen worden eerst bij 254 nm bekeken, foto gemaakt opgeslagen en vervolgens geprayed met EtOH/zwavelzuur, opgebakken en bij 366 nm bekeken. Als b.v. je standaard monster 10% standaard, 5% standaard en 1% standaard naast elkaar zet kun je redelijk goed bepalen wat de conversie van je stof is en of er evt. bij producten inzitten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures