Springen naar inhoud

analyse van chloriden

• Log in om te kunnen reageren

Arjan1793

Arjan1793

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2007 - 22:07

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem :

Een oplossing van ± 33% citroenzuur in water mag normaalgesproken volgens de productfiche zo goed als geen chloriden bevatten. Nu hebben wij door omstandigheden dit monster laten analyseren op chloriden in 4 verschillende labo's, met 3 verschillende analysetechnieken, te weten potentiometrische titratie, fotometrisch en m.b.v. IC.

Hier volgen de resultaten :

labo 1 : ± 350 ppm CL- m.b.v. IC
labo 2 : < 10 ppm titrimetrisch
labo 3 : 188 ppm fotometrisch
labo 4 : < 10 ppm titrimetrisch en 4,3 ppm m.b.v. IC

Kan iemand mij hier verduidelijking over verschaffen ?
Ik ken niet genoeg achtergrond van de labo's (welk type kolom, buffer, pH neutralisatie, ...) om hier voldoende info te geven, ik verwacht dus ook geen sluitend antwoord.
Ik hoop alleen dat iemand een mogelijke denkpiste kent of ergens een mogelijke interferentie weet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 september 2007 - 11:58

Vreemd Arjan,

Ionenchromatografie is specifiek.
Bij de potentiometrische titratie stoort bromide en (deels) jodide. Deze twee verwacht je niet in citroenzuur.
Bij de fotometrische analyse storen bromide, deels jodide en sulfide (deze laatste kan worden gemaskeerd).

Maar er moet van deze anionen wel heel veel in zitten om een ' storing' van 200-350 ppm te vertonen.

Ik zou eerder twijfelen aan de uitvoering in het betreffende labo...

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 13 september 2007 - 21:49

Ik ga mee met het idee van Marjanne dat het aan de laboratoria ligt.
Zijn de laboratoria gecertificeerd?
En vraag eens na of ze je inzicht kunnen geven in het kwaliteitscontrole systeem dat ze hanteren en wat de resultaten zijn in een extern kwaliteitscontrole programma als aan iets dergelijks meedoen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures