2 normale zwavelzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

2 normale zwavelzuur

Ik ben stagaire op de Uni van Maastricht, dus ik hoor het eigenlijk te weten... Maar ik moet 2 normale Zwavelzuur maken...

Ik heb een grote pot met 100 % zwavelzuur....

Help aub 8-)

Re: 2 normale zwavelzuur

Er staat een molmassa op de pot en een soortelijke massa.

100% zwavelzuur??

Hoeveel molair is 2 normale zwavelzuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 normale zwavelzuur

De aanduiding "normaal" betekent 1 mol/l protonen.

Berichten: 104

Re: 2 normale zwavelzuur

geconcentreerde zwavelzuur is 18 Mol/L

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: 2 normale zwavelzuur

De aanduiding "normaal" betekent 1 mol/l protonen.
Of hydroxide-ionen...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 2 normale zwavelzuur

Geldt dit eigenlijk ook voor elektronen, in een redoxreactie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: 2 normale zwavelzuur

Ook nog.

Je hebt helemaal gelijk rwwh... :)

Re: 2 normale zwavelzuur

Normaliteit

Dit is de molariteit, vermenigvuldigd met een geheel getal (het aantal equivalenten) dat aangeeft hoeveel H+ of OH- een verbinding of een ion kan leveren, opnemen of vervangen. Een normaliteit opgeven heeft alleen zin wanneer erbij wordt verteld om welke reactie het gaat. Zo kan een carbonaatoplossing van 1 molair de ene keer 1 normaal zijn, de andere keer 2 normaal, afhankelijk van welke reactie wordt beschouwd.

Na2CO3 + HCl --> NaHCO3 + NaCl (1 N)

Na2CO3 + 2HCl --> 2NaCl + H2O + CO2 (2 N)

Idem voor redoxreacties

Berichten: 516

Re: 2 normale zwavelzuur

Het antwoord is al gegeven, maar ik hoop dat
B4rtj4h schreef:
Ik heb een grote pot met 100 % zwavelzuur....
een oefening en utopische voorstelling was. Anders kan je steenrijk worden met de uitvinding van 100% zwavelzuur! Patentje op nemen en al slapend rijk worden zeg ik dan...

Berichten: 8

Re: 2 normale zwavelzuur

Hmm hier staat echt 100% (is ook voor medisch onderzoek.. dus ik geloof het wel :D)

Berichten: 4

Re: 2 normale zwavelzuur

Goed het antwoord is al gegeven sta mij toe om de practische uitleg erbij te geven. Ik heb namelijk veel gewerkt tijdens mijn stage periode met geconcentreerde vormen van zwafelzuur (zowel 96% alswel 104% (oluem of rokend zwavelzuur)).

Afhankelijk van de benodige hoeveelheid 2 mol/l zwavelzuur een bekerglas nemen en daar de benodigde hoeveelheid demiwater in brengen, daarna de benodigde hoeveelheid zwavelzuur.

Als het gaat om een heel erg nauwkeurig mengsel in de orde van 2,000 mol/l is het ook mogelijk om kleine hoeveelheden aan te maken door middel van inwegen. Veel scholen hanteren dit al als standaard ipv de methode waarbij pipetten of nog lomper met maatciliders.

De dichtheid van demiwater is of te bepalen of aan te nemen dat deze 0,99708 g/ml is

De dichtheid van zwavelzuur 100% is of te bepalen of aan te nemen dat deze 1,84 g/ml is

De methode voor het bepalen van dichtheden:

De dichtheid van de vloeistof kan worden bepaald door middel van een zuigerburet en analytisch balans, let er wel op dat je zuigerburet tegen zwavelzuur kan!

Geconcentreerd zwavelzuur is erg hygroscopisch, blij blootstelling aan lucht zal het vocht uit lucht onttrekken waardoor de concentratie zal zakken. Wanneer een pot zwavelzuur al langer staat in een ruimte kan het zijn dat de concentratie in de fles een procent gezakt is. De tijden waarin de concentratie zakt heb ik nooit bijgehouden, daar had ik tijdens mijn stage geen tijd meer voor.

Verdunnen van geconcentreerd zwavelzuur altijd eerst (demi)water en dan het geconcentreerde zuur voorzichtig bij mengen. Let op de temperatuur van het mengsel, ik heb zelf meegemaakt dat een glazen fles dermate warm werd dat we vreesden dat deze zou knappen.

Bij het opruimen van geknoeide spetters zwavelzuur de tissue voor het weggooien doorweken met water. Het is namelijk mogelijk dat door de warmte ontwikkeling de tissue vlam vat en een prullenbak brandje is uiterst irritant op een lab.

Bij morsen op de huid van geconcentreerd zwavelzuur zal dit aanvoelen als jeuk en je neigt te gaan krabben, de huid word rood en warm. Niet gaan pannieken gewoon rustig naar een kraan lopen en het afspoelen en verder behandelen als een brandwond. Ik kan persoonlijk aanraden latex (poeder) handschoenen te gebruiken omdat deze naar zwavel gaan stinken als zwavelzuur ermee in contact komt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet,

Menno

Reageer