Polyester giethars voor medische toepassing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Polyester giethars voor medische toepassing

Beste mensen,

Ik ben een junior industrieel ontwerpen en werk voor een medisch bedrijf. Nu willen we een probe ontwerpen met elektronica waarmee we metingen kunnen verrichten in b.v. de mond / de vagina of anaal t.b.v. medisch onderzoek.

Nu is mij de vraag hoe kom ik erachter of een probe van Polyester giethars dat volledig is gepolijst, medisch VERANTWOORD is.

b.v" risicoanalyse, zitten er bijvoorbeeld giftige stoffen in die vrij komen, nadat ze nat worden gemaakt of langere tijd liggen in de zon. Ik heb al getest met alcohol en het is vrij goed bestendig hier tegen.

Op de verpakking van het giethars staat dat de glasheldere Polyester giethars in uitgeharde toestand zeer onschadelijk is.

Maar wat is ZEER onschadelijk [8'] ? Je wordt wel ziek van maar je gaat nog net niet dood? Je krijgt een onwijze ontsteking maar gaat er niet dood aan? 1 op de 10 patienten is er allergisch voor [:Q] ?

Wie o wie kan mij verder helpen?

Met vriendelijke groet,

Mike

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Polyester giethars voor medische toepassing

De enige manier om hierachter te komen is het materiaal expliciet te testen. Dit hoef je niet zelf te doen als de producent van het materiaal de tests heeft uitgevoerd.

Er moeten meer mensen zijn die dit soort problemen hebben!

Het lijkt me het handigst als je dit gewoon aan de fabrikant vraagt. Misschien heeft hij voor dat doel wel speciale duurdere varianten!

Berichten: 677

Re: Polyester giethars voor medische toepassing

Bij materialen voor biomedische toepassingen moet je een onderscheid maken tussen materialen voor kortstondig contact, zoals kennelijk het geval bij de probe; en materiaal dat geschikt is voor implantaten.

Voor kortstondig contact zijn er geen beduidende risico's (een nulrisico bestaat natuurlij niet). De contacttijd is te kort om het materiaal te eroderen, of om laag moleculaire onzuiverheden naar buiten te laten diffunderen.

Toch kan het zinvol zijn om bij de levrancier van het materiaal analysegegevens op te vragen over residuele monomeergehalten, enz. De levrancier moet die gegevens normaal hebben.

In ieder geval gaat van een dergelijke meting niemand ter plekke doodvallen of zwaar ziek worden.

Berichten: 4

Re: Polyester giethars voor medische toepassing

Beste mensen,

Ik ben nog steeds bezig met het ontwerp van de vaginale probe (op dit moment van polyester).

Stel dat ik de klimaatsomgeving van een vagina nabootst met bijvoorbeeld water met zuurgraad PH:4, temperatuur 38 graden en dan de probe er 2 uur in laten rusten.

Een bedrijf kan dan achterhalen wat de rest-monomeren zijn die migreren uit de probe, na 2 uur.

Hoe kom ik er dan achter wie mij kan zeggen of deze rest-monomeren giftige / allergische / irritaties gaan opleveren?

Iemand enig idee?

p.s: ik heb ergens iets gelezen over R zinnen 36 en 38 irritaties aan de huid en ogen, maar t zegt me weinig

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Ik heb je topic ´Probe´ samengevoegd met dit topic. Het gaat over hetzelfde onderwerp en sluit er goed op aan.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer