Springen naar inhoud

verdunnen 50% natrium loog

• Log in om te kunnen reageren

bart2536

bart2536

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2007 - 17:27

Hallo,

Iemand een idee hoeveel warmte (temp stijging) er vrij komt als ik 50% natriumloog wil verdunnen tot 30% ?
Bijkomend probleem is dat ik water bij het loog zou moeten voegen.
Of is 50% NaOH makkelijk verpompbaar zonder reacties (ik verwijs naar HCl dampen bij verpompen 30% HCl) ?

Grtn,
Bart

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2007 - 19:02

NaOH 50% kun je zonder veel warmteontwikkeling wel verdunnen naar 30%. De warmteontwikkeling treedt op bij oplossen van de vaste stof in water, maar dat punt ben je hier wel zo ongeveer voorbij.

Wat bedoel je precies met 'verpompbaar'? Alle vloeistoffen kun je overpompen naar wat anders, al moet je wel rekening houden met corrosieve eigenschappen. NaOH is tamelijk corrosief, maar wel selectief. Veel metalen kunnen er goed tegen, maar bijv. aluminium weer niet. Glas kan er ook niet goed tegen, sommige plastics wel weer. NaOH oplossingen geven geen nare dampen af, zoals HCl 30%. Wat dat betreft is NaOH gemakkelijker. NaOH-oplossing neemt wel CO2 op uit de lucht en wordt daardoor minder sterk basisch.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures