Moeilijkste (langste) Molecule

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 31

Moeilijkste (langste) Molecule

Beste chemiërs,

1.Ik vroeg me af welk molecule jullie het moeillijkste vinden.

2.De langste molecule?

Mvg, Safa

Berichten: 3.145

Re: Moeilijkste (langste) Molecule

Deze vragen kun je niet eenduidig beantwoorden. Wat bedoel je met 'moeilijkst'? Moeilijkst om te maken, moeilijkst om te begrijpen?

Moeilijk om te maken is bijv. fluor, met formule F2. Een heel simpele stof, maar ongelooflijk moeilijk om te maken, vanwege de extreme eigenschappen. Er zijn echter nog wel lastiger te maken stoffen.

Moeilijk om te begrijpen zijn sommige nieuwe verbindingen, met exotische bindingsvormen. Voorbeelden hiervan zijn stoffen als Te8SO4. Dit soort stoffen hebben een nogal exotische electronenstructuur.

Als het gaat om lange moleculen, dan heb je zgn. polymeren. Dit zijn stoffen, waarbij een bepaalde eenheid steeds herhaald wordt tot zeer lange ketens. Een voorbeeld is polyetheen. De structuur van dit soort moleculen is X-A-A-A-.......A-A-A-A-Y, met X en Y afsluitende en afwijkende elementen, en A een steeds terugkomende structuur. Dit soort moleculen kunnen honderdduizenden atomen beslaan. Vele plastics bestaan uit dit soort moleculen, soms nog met vertakkingen er aan, om het een steviger 3D structuur te geven.

Berichten: 2.337

Re: Moeilijkste (langste) Molecule

Te8SO4 Hoe zit die structuur in elkaar? :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Moeilijkste (langste) Molecule

In levende cellen worden ook leuke grote moleculen gebruikt: DNA. Een DNA molecuul kan zo een miljard atomen bevatten. En het is niet eens een eenvoudig repeterend patroon!

Berichten: 3.145

Re: Moeilijkste (langste) Molecule

Te8SO4 Hoe zit die structuur in elkaar? :lol:
Het is een zout, telluursulfaat. Het is een voorbeeld uit een klasse van verbindingen, die seleen en telluur kunnen vormen.

Telluur vormt Te42+ en Te82+ ionen. Het Te42+ is gemakkelijker te maken dan het 8-atomen systeem.

Se vormt ook dergelijke ionen, Se kan ook nog ionen vormen met 6 atomen er in, en ook nog met een groter aantal dan 8. Hoeveel precies, dat zou ik weer even moeten opzoeken. Voor seleen is het 8-atomen systeem het eenvoudigst te maken.

Zelf heb ik wat geexperimenteerd met dergelijke ionen. Sommige hiervan zijn vrij eenvoudig te maken. Het wonderlijke is dat de structuur van deze ionen blijkbaar pas in de laatste twee decennia echt duidelijk is geworden, terwijl je ze gewoon thuis kunt maken met niet al te moeilijk te verkrijgen stoffen (eBay is perfect geschikt hiervoor). In de 19e eeuw waren deze stoffen dan ook al bekend, maar men had geen flauw idee wat het was.

Hieronder een beschrijving van het experiment dat ik heb gedaan:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...2SO4/index.html

De structuur wordt ook beschreven in mijn pagina.

Zwavel vormt ook dergelijke verbindingen, alleen die heb ik helaas niet kunnen maken. Daarvoor heb je oleum nodig, maar de gemiddelde hobbyist heeft dat niet op de plank staan :P .

Re: Moeilijkste (langste) Molecule

als je het wil hebben, dan moet je maar ff een mailtje sturen,

ik ben hier trouwens nieuw op het forum.

gr. lars

Reageer