bloeduitstrijkje

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 68

bloeduitstrijkje

Hallo

Waarom mag een uitstrijkpreparaat niet langzaam drogen? En hoe kun je zien of een uitstrijkpreparaat goed is?

Berichten: 126

Re: bloeduitstrijkje

1)Ik zou zeggen omdat er in de lucht ook bacteriën / virussen aanwezig zijn en die wil je niet onder de microscoop zien.

2)Je kan dit controleren door het normale proces zoals je naar een ander preparaatje zou kijken, en wanneer je op de grootste vergroting zit een beetje immersie-olie (een druppeltje) tussen lens en preparaat doen en als je alles goed kan zien is je preparaatje goed volgens mij !

succes

Re: bloeduitstrijkje

Kun je even aangeven van welk materiaal het uitstrijkpreparaat is uitgestreken en voor welk doel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: bloeduitstrijkje

Voor lichtmicroscopie is het helemaal niet handig op preparaten uit te laten drogen. De cellen (hier baarmoederhalscellen) veranderen van structuur als het uitdroogt. Het heeft ook invloed op het licht dat door het preparaat gaat. Brekingsindex.

Dit heeft niets met bacteriën en virussen te maken. Daarvoor is de analyse tijd als het goed is te kort.

MvG Ron

Re: bloeduitstrijkje

Bloeduitstrijkjes voor een differentiatie van de witte bloedcellen na kleuring en microscopische beoordeling laat je normaal aan de lucht drogen.

Er wordt gesteld dat bij geforceerd drogen met warme lucht erytrocyten de doornappelvorm (acantocyten) aannemen.

Een uitstrijkje is goed als in de vlam de cellen netjes los van elkaar liggen zodat je ze onder de microscoop goed kunt beoordelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: bloeduitstrijkje

Oké dat wist ik niet. Ik werk met schimmels en gisten en daarbij mag het preparaat niet droog vallen. Toch iets anders.

Ik heb ook nog met urine monsters werkt en daarbij mag het ook niet uitdrogen.

MvG Ron

Berichten: 516

Re: bloeduitstrijkje

Of je aan de lucht mag laten drogen hangt inderdaad af van het celtype (quasi alle cellen vervormen door aan de lucht te drogen, maar bij sommigen is deze vervorming minder sterk dan door te fixeren (vlamdrogen)) en het hangt ook af van de gebruikte kleuringsmethode. In de les hebben we een kleuring gezien die niet mag vlamdrogen... weet helaas niet meer de welke, maar als je erop staat, wil ik dat wel eens opzoeken...

Reageer