Springen naar inhoud

Het galvaniseren met goud en zilver


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2007 - 11:01

Hoi,

Ik probeer nu al een tijd iets te galvaniseren. Helaas lukt dat niet :cry: .

Nu gebruikt ik nog wel kopersulfaat, om even uit te proberen hoe het moet, maar uiteindelijk wil ik wel goud en zilver gebruiken.

Is het mogelijk om goud op te lossen in kwik, en dan zo te "galvaniseren"? En hoe kan ik dat nog anders doen? Hoe kan ik een mooi dekkend laagje maken. De ondergrond is gemaakt van tin.

Natuurlijk gebruik ik demi-water

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 september 2007 - 11:20

Er staat al veel info op dit Forum over galvaniseren. Probeer de zoekmachine eens op ´galvaniseren´ of ´verzilveren´.

Vergulden vanuit een ´oplossing´ van goud in kwik gaat niet. Het goud lost hierin op zonder dat er goudionen worden gevormd. Voor vergulden moet je uitgaan van een oplossing van goud (dus van goudionen), bij voorkeur het cyanidexcomplex.

#3

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2007 - 12:56

Bedankt :D

Ik weet nu dat ik het tin eerst moet verkoperen, en daarna pas kan verzilveren.

Nu gebruik ik echter kopersulfaat. Is dat goed voor dit doel? Welk zilverzout kan ik het best gebruiken, en wie weet hoe ik dan te werk moet gaan?

Ik heb ook op internet zelf gezocht, en heb zelfs op meerdere fora deze vraag gesteld, maar tot nu toe heb ik niet echt een verduidelijkend antwoord gevonden. Bovendien kan ik engelstalige sites niet lezen, daar mijn engels erg slecht is :cry:

#4

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2007 - 14:50

Latinitas, je zult toch naar een bibliotheek moeten reizen om de gegevens over de receptuur en de werkwijzen op te zoeken. Voor jou zijn dat de chemieafdelingen van de Universiteiten of Hogescholen in Amsterdam en Leiden.
Op internet vind je dat echt niet. Alleen commerciele aanbiedingen of teksten van patenten zie je daar. Eventueel voorzien van een reaktievergelijking. Maar dan houdt het op.
Daar kom je niet verder mee. Ga eventueel eens praten met een juwelier bij je in de buurt en vraag of hij gegevens weet te vinden of iemand kent die je verder kan helpen. En, praktisch alle boeken over galvano zijn in het engels of het duits. Voor deze specialistische boeken is het nederlandse taalgebied te klein.
Kijk ook eens op het duitse chemieforum: www.versuchschemie.de .
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#5

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2007 - 15:48

Okee bedankt, ik zal zeker even naar een juwelier gaan en daar de vraag stellen, en misschien nog een bedrijf mailen.

Bedankt :D

PS: dat galvaniseren is veel moeilijker dan ik dacht :x

Veranderd door Latinitas, 16 september 2007 - 15:55


#6

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2007 - 17:14

Het kan gebruikt worden om een metalen voorwerp te vergulden door middel van elektrolyse, door als de pluspool een plaatje goud te nemen, en als minpool het te vergulden voorwerp


En dit bovenste natuurlijk in koningswater.

Denken jullie dat dit succes zal hebben :) ?

http://nl.wikipedia....ki/Koningswater

Veranderd door Latinitas, 04 november 2007 - 17:14


#7

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 november 2007 - 17:29

Ja hoor lekker veilig, met een halogeenzuur als elektrolyt

#8

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2007 - 18:05

Aah, blijkbaar zit er dus nog meer achter. Hoe kan ik dit veilig doen, en zal dit lukken? Ik ben zeker niet zo`n debiel die gaat lopen kloten hiermee. Ik volg zelf ook een laboratoriumopleiding, en ben serieus!!

#9

Pyromaniac_CF

    Pyromaniac_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2007 - 20:18

Het galvaniseren met goud en zilver is niet eenvoudig, ik werk bij een galvanische afdeling van een bedrijf dus weet wel hoe/wat. Galvaniseren van goud/zilver wordt bijna altijd gedaan uit een cyanidisch electroliet, wat niet makkelijk zelf te maken is, o.a door gevaar van HCN vorming. Daarnaast zijn de baden altijd goed uitgewerkt door ervaring, zelf iets in mekaar zetten zonder gedegen kennis is niet te doen.

Edelmetalen uit een oplossing waarin ze niet gecomplexeerd zijn neerslaan wordt niet gedaan omdat, door hun edelheid, de laagvorming extreem slecht gaat, de complexvormer zorgt ervoor dat de laag regelmatig wordt opgebouwd.

Er bestaan wel galvanische goud/zilverbaden die van thiosulfaat of thioureum (dubbelgebonden S-atoom complexeert Cu/Ag/Au eenvoudig als monovalent metaal) uitgaan als complexvormer, maar hetzelfde probleem is weer: deze zijn niet gemakkelijk te maken.

Het beste kan je idd naar een juwelier gaan, of een galvanisch bedrijf die bijvoorbeeld juwelen bekleden of loonwerk doen. Mocht je meer info willen hebben, laat maar even weten, weet wel een paar bedrijven.

#10

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2007 - 23:04

:cry:

Het kan gebruikt worden om een metalen voorwerp te vergulden door middel van elektrolyse, door aan de pluspool een plaatje goud te nemen, en als minpool het te vergulden voorwerp.


Het bovenstaand zou dus niet lukken :cry: ? De vloeistof is dan overingens koningswater (aqua regia). Het probleem is echter dat het duur is. Kun je wat over de prijzen vertellen? Dat zou zeker fijn zijn. Kun je misschien ook iets vertellen over de dikte. Ik weet natuurlijk dat die verschillend kan zijn, maar bij welke minimale dikte is een metaal goed bedekt.

Bedankt iig

(kun je wat vertellen over galvaniseren bij andere metalen, die goed bestand zijn tegen het oxideren?) Ik gebruik overigens stroom

Veranderd door Latinitas, 05 november 2007 - 23:48


#11

Pyromaniac_CF

    Pyromaniac_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2007 - 18:54

Nou, je kan wel iets platen uit een goud chloride AuCl4- complex, maar wanneer je koningswater gebruikt zal dit je niet lukken: je goud zal net zo hard weer oplossen. Daarnaast is koningswater instabiel: er komen continu HCl, NOCl, NOx en salpeterzuur dampen uit; niet echt gezond. Daarnaast zijn de lagen uit deze baden niet mooi, je gebruikt ze meestal om goud te raffineren/zuiveren.

Het zout waaruit meestal goud wordt neergeslagen, KAu(CN)2 kost veel geld, denk aan 10 euro per gram, hoewel dit voor lab kwaliteit is, goedkoper kan vaak wel.

Hoe duur iets platen is is afhankeljk van hoe groot 't is (hoeveel goud moet erop) en de dikte die je wilt: 24 karaat goud kan tot grote dikte, 1 mm als je wilt, opgezet worden. Voor decoratief werk wordt meestal een dun laagje nikkel opgezet (3-5 micron) gevolgd door 1 micron goud: dit geeft een goede bedekking en het nikkel zorgt ervoor dat eventueel koper uit het basismateriaal niet 'doorzweet' door het goud.

Je betaalt vaak per uur voor het werk plus de kosten aan goud en proces runnen. Als je een indicatie kunt geven van de grootte van het werk en hoeveel je erop wilt, kan ik wel even navragen wat het ongeveer zou moeten kosten.

Andere metalen die goed tegen aanlopen/oxideren bestand zijn zijn nikkel, kobalt, tin (jaja, tinnen soldaatjes die schier eeuwig helder blijven) en edelmetalen (rutheen, platina en vooral rhodium zijn degene die makkelijk neer te slaan zijn)

#12

DrQuico

    DrQuico


  • >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2007 - 22:25

Kun je het verzilveren (met huis, tuin en keukenapparatuur) niet beter thermisch doen? Dwz door een oplossing van zilvernitraat met het voorwerp er in te verwarmen. Dit geeft op glas in ieder geval wel een mooie zilverspiegel. Iets dergelijks werkt ook goed met palladium(II)acetaat om een laagje palladium aan te brengen.

#13

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2007 - 17:25

De quote van Latinitas uit Wikipedia is gewoon grote onzin. Wat wel kan met nikkel en koper, het anodisch oplossen in de electroliet, kan nu eenmaal niet met goud.
Bij het electrolytisch vergulden wordt een inerte anode gebruikt, bijvoorbeel platina, en het goud in de oplossing wordt in de vorm van een goudverbinding regelmatig aangevuld.
Daarvoor moet je het bad regelmatig laten analyseren door de leverancier van het proces. De gebruiker kan dat niet zelf.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#14

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2007 - 17:41

Nou, je kan wel iets platen uit een goud chloride AuCl4- complex, maar wanneer je koningswater gebruikt zal dit je niet lukken: je goud zal net zo hard weer oplossen. Daarnaast is koningswater instabiel: er komen continu HCl, NOCl, NOx en salpeterzuur dampen uit; niet echt gezond. Daarnaast zijn de lagen uit deze baden niet mooi, je gebruikt ze meestal om goud te raffineren/zuiveren.

Het zout waaruit meestal goud wordt neergeslagen, KAu(CN)2 kost veel geld, denk aan 10 euro per gram, hoewel dit voor lab kwaliteit is, goedkoper kan vaak wel.

Hoe duur iets platen is is afhankeljk van hoe groot 't is (hoeveel goud moet erop) en de dikte die je wilt: 24 karaat goud kan tot grote dikte, 1 mm als je wilt, opgezet worden. Voor decoratief werk wordt meestal een dun laagje nikkel opgezet (3-5 micron) gevolgd door 1 micron goud: dit geeft een goede bedekking en het nikkel zorgt ervoor dat eventueel koper uit het basismateriaal niet 'doorzweet' door het goud.

Je betaalt vaak per uur voor het werk plus de kosten aan goud en proces runnen. Als je een indicatie kunt geven van de grootte van het werk en hoeveel je erop wilt, kan ik wel even navragen wat het ongeveer zou moeten kosten.

Andere metalen die goed tegen aanlopen/oxideren bestand zijn zijn nikkel, kobalt, tin (jaja, tinnen soldaatjes die schier eeuwig helder blijven) en edelmetalen (rutheen, platina en vooral rhodium zijn degene die makkelijk neer te slaan zijn)

Ik heb het even uitgerekend. Het komt erop neer dat het oppervlak ongeveer 205cm2 bedraagt. Hoeveel zou ik er dus ongeveer voor kwijt zijn wanneer het laagje 1 micron dik is? Bovendien is het belangrijk om te weten hoe sterk het laagje is en of het goud, door zijn zachtheid niet snel bekrast wordt. Ik denk dat het erg duur zal worden, en daarom ben ik ook benieuwd naar de prijs van andere metalen. Wat zouden de prijzen zijn bij goud, zilver, tin en koper. Zou verzilveren en verkoperen wel lukken met respectievelijk AgNO3 en kopersulfaat? Natuurlijk moet het laagje dan wel mooi egaal zijn en moet het goed vast zitten.
In ieder geval erg bedankt :)

Veranderd door Latinitas, 16 november 2007 - 17:43


#15

Pyromaniac_CF

    Pyromaniac_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2007 - 21:41

Puur goud is zacht, dus krassen doet dat wel als je 't vaker gebruikt/draagt.

Zilver uit AgNO3 neerslaan kan wel maar zal geen mooie lagen geven. Koper uit kopersulfaat wel, als je de laag niet te dik maakt, anders moet je een additief aan je bad toevoegen om de laag glad te houden.

Op wat voor materiaal moet het worden gezet? nikkel, tin, zink, wat anders en wat voor vorm heeft het. Als je deze info nog even kan posten/naar me sturen dan ga ik er maandag achteraan.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures