Batterijen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 190

Batterijen

Nu vraag ik me af wat er juist ni een batterij zit?

Ik weet dat er twee soorten zijn: de lithium ion batterij en de nikkel-cadmium batterij. (het verschil tussen beide is me al bekend)

Zit er in een li-ion batterij dan gewoon lithium en ik een nicd nikkel cadmium?

Want vroeger maakten ze me altijd wijs dat er bepaalde zuren, die kankerverwekkend zijn, in batterijen zitten en dat als je batterij begint te lekken je meer dan voorzicht moet zijn.

Weet iemand de juiste samenstelling?

Grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Batterijen

Je hebt heel veel soorten batterijen. Kijk eens op wikipedia:

hier

en hier

Berichten: 516

Re: Batterijen

bijvoorbeeld de cadmium-batterijen zijn zeeeeeeeeeeeeeer giftig. Cadmium is een van de frequent voorkomende bodembelasters ook. Het gebruik van dergelijke batterijen is sterk teruggedrongen (helaas nog niet verboden) door de ontwikkeling van andere soorten.

de Lithiumbatterijen zijn die fameuze "oplaadbare".

En als je een batterij wil met écht zuur, neem dan aan autobatterij bijvoorbeeld, een zeer eenvoudige batterij met zwavelzuur in...

Berichten: 3.145

Re: Batterijen

Er zijn ook batterijen, met zwaveldioxide of thionylchloride er in. Deze hebben ook erg zure eigenschappen, zodra er vocht bij kan, en je moet echt weten wat je doet als je die openmaakt. Vooral thionylchloride is akelig spul, met vocht uit de lucht ontstaat zwaveldioxide en waterstofchloride. Die mix wil je niet inademen.

Berichten: 190

Re: Batterijen

...en je moet echt weten wat je doet als je die openmaakt.
Ik ga heus geen batterijen openen hoor :D het was gewoon een vraag omdat soms batterijen beginnen lekken als ze al een paar jaar oud zijn (dan denk ik voornamelijk aan oplaadbare 1.5 V batterijen)...

Reageer