Springen naar inhoud

Dode tijd bepalen op GC-ECD

• Log in om te kunnen reageren

mstolk

mstolk

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 12:37

Ik zou graag de dode tijd willen bepalen van mijn analyse op GC-ECD. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen?
Do everything as simple as possible, but not simpler. A. Einstein.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 14:46

Vloeistof injecteren, timer opzetten, en timer stoppen wanneer je een piek ziet... dacht ik.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 september 2007 - 14:51

hier staat alles wat je er over wilt weten.

MvG Ron

mstolk

mstolk

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2007 - 15:20

Ik weet wel op wat voor manier ik de dode tijd moet bepalen met bijv. FID (methaan prikken), maar ik wilde weten wat de juiste manier is op de ECD?
Do everything as simple as possible, but not simpler. A. Einstein.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 06:09

Dan moet je een stof nemen waar je ECD op reageert. In eerste instantie is dat een halogeen. Maar wellicht is een hoeveelheid lucht (O2) ook geschikt.

succes

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 09:01

Er bestaat niet zoiets als een "universele dode tijd" voor een bepaalde kolom (dacht ik toch). de dode tijd hangt af van de flow, de interactie van uw analiet met de kolom, en andere factoren. Dus een kolom kan een dode tijd hebben van een halve minuut voor een bepaald mengsel en een totaal andere voor een ander mengsel...

Veranderd door Pink Panther, 19 september 2007 - 09:01

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 10:24

Lijkt me toch van wel: de dode tijd is de tijd die een onvertraagde component erover doet om te elueren. De dode tijd is uiteraard flowafhankelijk maar niet van de interactie van het analiet met de kolom want die interactie moet er juist niet zijn! Wat je dus eigenlijk bepaald is het dode volume van je systeem vanaf injectie tot aan detector. Dit volume staat voor het systeem vast en hierdoor varieert de dode tijd bij variërende flowsnelheid.

Dus een kolom kan een dode tijd hebben van een halve minuut voor een bepaald mengsel en een totaal andere voor een ander mengsel

dat klopt dus niet. Per mengsel heb je natuurlijk altijd één component die het minst vertraagd is (en dus het eerste elueert) maar dat wil nog niet zeggen dat het de onvertraagde component is waarmee je de dode tijd kan bepalen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 september 2007 - 16:48

Dan moet je een stof nemen waar je ECD op reageert. In eerste instantie is dat een halogeen. Maar wellicht is een hoeveelheid lucht (O2) ook geschikt.

succes

Ik herinner me dat wij hier lucht of ook wel koolzuur voor namen.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2007 - 23:40

Per mengsel heb je natuurlijk altijd één component die het minst vertraagd is (en dus het eerste elueert) maar dat wil nog niet zeggen dat het de onvertraagde component is waarmee je de dode tijd kan bepalen.

Ik snap nou niet meer wat je bedoelt...

De dode tijd wordt dus bepaald door een component die geen enkele interactie vertoont met de kolom?

Dat zijn dus dingen die ze in de les niet zeggen he... Maarja, als je zoiets degelijks doet wordt het zo normaal dat je niet meer op de details let die je aan je studenten moet wijsmaken zeker :P
weder wat bijgeleerd...

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2007 - 08:26

Ik snap nou niet meer wat je bedoelt...

De dode tijd wordt dus bepaald door een component die geen enkele interactie vertoont met de kolom?

Klopt!

Hier staat ook nog informatie over de dode tijd: http://www.chemiefor...?showtopic=9394

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures