40°C ruimte (geschikt voor solventen)(vonkvrij)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

40

Misschien een beetje een vreemde vraag, maar ik zoek dus een ruimte van 40°C. In deze ruimte moeten afgesloten zakjes met 95% ethanol komen (in totaal 24 zakjes, welke elk 100 ml bevatten). Een oven is natuurlijk een logisch antwoord, maar dan moet het om een vonkvrije oven gaan (ex-oven, explosieveilig). Probleem is dat mijn hogeschool geen ex-oven heeft en het bedrijf waar ik mijn eindwerk bij doe, ook al niet. Nu heb ik een offerte gekregen om zo een oven te huren, dit blijkt een kostelijke zaak te zijn, te meer omdat het voor migratietesten moet dienen (welke 10 dagen moeten lopen!) In totaal zou ik deze oven dus meerdere maanden moeten hebben. Dit wordt dus een zeer kostelijke zaak.

Nu vraag ik me dus af of er geen alternatieven zijn, waarvoor ik dus geen ex-oven moet hebben...40°C is uiteindelijk geen hoge temperatuur en komt (denk ik) toch op verschillende plekken voor...Ik denk bijvoorbeeld aan een terrarium voor een of ander exotisch beest. Of gewoon aan een of andere industriële toepassing waarbij in die ruimte dusdanige warmte vrijkomt (wel stabiel dan...).

Nog een hersenspinsel: als ik nu gewoon mijn zakjes in een volledig afgesloten 'blikken doos of whatever' stop, waarvan ik zeker ben dat er geen solvent uit kan ontsnappen en deze dan in een niet ex-oven plaats, is dat een optie?

Mijn vraag: waar komt een stabiele temperatuur van 40°C voor in een voldoende grote ruimte (waar dus geen probleem is naar solventen toe)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: 40

Heb je de beschikking over waterdichte blikken o.i.d. en een thermostaat-waterbad?

Berichten: 1.379

Re: 40

Met behulp van een warmwater circuit kun je een ge-isoleerde ruimte verwarmen. Evenals een kamer in een pand met centrale verwarming. Er zijn thermostaten met een rondpompcircuit in de handel.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 4

Re: 40

Als ik een warmwaterbad gebruik, met daarin een volledig geïsoleerde ruimte, kan ik dan niet net zo goed een volledig geïsoleerde bak met mijn zakjes in, in een klassieke oven plaatsen?

Ik heb geen idee of warmwaterbaden met volledig geïsoleerde ruimtes bestaan (je kan er natuurlijk altijd zelf een geïsoleerde ruimte in creëren door er geïsoleerde bak in te droppen, maar dan denk ik dat die bak net zo goed (en zo veilig) in een klassieke oven kan. Alhoewel ik niet weet hoe het zit met druk en dergelijke...Als elk zakje scheurt, zit je in het meest kritische geval met een kleine 2,5 liter ethanol. Met een temperatuur van 40°C.

Ik weet niet of warmtematten een optie zijn (van die dingen die met straling werken). Misqschien zelfs een sterke lamp (die zou dan wel explosieveilig moeten zijn vermoed ik...).

Berichten: 72

Re: 40

Als je aan een lamp denkt, kun je bijvoorbeeld een IR-lamp gebruiken, die zijn niet zo heel duur en je kan ze op veel plaatsen vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 40

Wat wil je precies bereiken met die toepassing?

Berichten: 4

Re: 40

Hetgene ik wil bereiken is het volgende: ik ben bezig met globale migratietesten. Deze verlopen als volgt: breng vluchtig simulant in zakje, seal dit volledig af. Incubeer gedurende 10 dagen bij 40°C. Daarna wordt het simulant gedroogd (droogdampen). Wat er overblijft aan niet vluchtig residu is de gemigreerde stof. (in een notendop).

Dus bedoeling is gedurende 10 dagen een constante, stabiele temperatuur te bekomen.

Over die IR-lamp, is dit dan volkomen veilig naar solventen toe?

Berichten: 677

Re: 40

Op die manier ga je wel de vluchtige migranten missen

Berichten: 4

Re: 40

Klopt, maar dat is eigen aan deze methode. Anders moet je naar de methode met olijfolie (maar dan moet je extractie doen en gaschromatografie) en bovendien is er een 30% fout bij deze methode.

Dus ga ik voor de eenvoudige methode met vluchtige simulanten (waar je dus inderdaad de vluchtige migrerende stoffen niet meeneemt, maar dat kan je oplossen door gewoon een staal niet in contact te brengen met simulant, maar ook te incuberen, door middel van weging voor en na heb je dan een idee wat de vluchtig migrerende stoffen zijn).

Reageer