Fysische gegevens van diethyladipaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 92

Fysische gegevens van diethyladipaat

Ik heb een kleine vraag voor mensen hier die de stof diethyladipaat kennen. Ik moet deze stof gaan synthetiseren uit adipinezuur en ethanol.

Ik ken het hele reactiemechanisme, en hoe de sythese uitgevoerd moet worden. Ook ken ik de zuiveringstechnieken die mogelijk zijn om diethyladipaat te zuiveren van onzuiverheden.

Mijn vraag is nu het volgende:

ik heb nodig:

*een kookpunt van de stof (normale druk en vaccuum)

*het smeltpunt van de stof

*brekingsindex van de stof

*eventueel de oplosbaarheid van de stof in tolueen en ethanol.

Ik heb vandaag een uur in het Handbook of Chemistry en Phyicis gekeken en gebladerd in de hoop de gegevens te vinden, maar die staan er niet in (althans niet in de versie die ik hier op school heb kunnen raadplegen, maar komt misschien ook omdat er een aantal bladzijden missen). 8-[

Ik ben een uurtje op internet wezen zoeken met veel verschillende zoektermen zoals diethyladipinezuur, maar ik heb niks over deze stof weten te vinden behalve een synthese voorschrift zonder gegevens over diethyladipaat erin.

Bij voorbaat al heel erg bedankt voor jullie hulp.

Vincent

Oja ik heb gelijk maar op school aangegeven dat het boek een paar bladzijden mist en dus vervangen moet worden 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fysische gegevens van diethyladipaat

Ik vind op ChemFinder:

Diethyl Adipate [141-28-6]

Synonyms: Diethyl Adipate; Hexanedioic acid, diethyl ester;



melting point -18 °C

boiling point 251 °C (dit is bij 1 atm, Marjanne)

refractive index 1,4266

De oplosbaarheid in ethanol en tolueen kan ik niet zo snel vinden.

Berichten: 92

Re: Fysische gegevens van diethyladipaat

Heel erg bedankt^^

ik ben altijd de enige uit de klas die zijn praktijk helemaal voorbereid en dit hoort bij de voorbereiding.

Ik denk dat ik nu wel een kookpunt bij verlaagde druk kan gaan uitrekenen uit het kookpunt bij normale druk.

Moet wel ff in me schoolboeken kijken maar ik geloof dat ik de formule daar voor heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fysische gegevens van diethyladipaat

Wat ik op acros vind (en daar ben jij vast blij mee want het scheelt je rekenwerk :P ):

Kookpunt bij 15 mm Hg = 132 oC

CAS-no 141-28-6, mocht je dat op de een of andere manier verder helpen (CAS-no = codenummer van een chemicalie. Zelfs water heeft er een)

Berichten: 92

Re: Fysische gegevens van diethyladipaat

Heel erg bedankt FsWd.

ik was al op de helft met het rekenen maar dit antwoord kan ik dan mooi gebruiken om te controleren of ik het goed heb uitgerekend als ik klaar ben met het sommetje uitschrijven.

Berichten: 47

Re: Fysische gegevens van diethyladipaat

Hé, deze synthese heb ik vorig jaar nog gedaan in het 3de jaar HLO.

Wat het beste is om op stofeigenschappen te zoeken, is de engelse naam gebruiken op sites als chemfinder en acros. Als je de engelse naam niet weet, dan is vaak het makkelijkste de molecuulformule op te geven als zoekterm, dan krijg je een lijst met alle mogelijke stoffen met die formule.

Berichten: 92

Re: Fysische gegevens van diethyladipaat

Ik heb vrijdagmiddag me echte synthese uitgevoerd en moet morgen ff rotatiefilmverdamper gaan gebruiken om de tolueen te verwijderen.

Daarna nog ff een vacuümdestillatie uitvoeren voor zuivering.

Daarna moet ik nog een brekingsindex meten, GC uitvoeren, en smeltpunt bepalen, en een dik verslag gaan schrijven.

Reageer