Springen naar inhoud

nitriet reductor?

• Log in om te kunnen reageren

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2007 - 08:48

ik weet dat nitriet een goede reductor is, maar nou vraag ik me af of deze ook met koper(II)-ionen reageert aangezien ik niet de halfreactie heb.

ik moet kijken hoe verschillende concentraties kopersulfaat de nitrificatiebacterien beinvloeden maar ook elk van de 2 verschillende bacterien apart. om de bacterie te testen die nitriet omzet in nitraat moeten we een extra hoeveelheid natrium-/kaliumnitriet toevoegen. Nu vraag ik mij dus af wat de halfreactie van nitriet is zodat ik weet of die met Cu2+ reageert.
Het is niet de reactie :
NO2- (aq) + 2 OH- (aq) >>> NO3- (aq) + H2O (l)
Dit is omdat wij helemaal niet werken in alkalisch millieu maar zelf zuur millieu door het gevormde salpeterzuur bij de nitrifictatie. alleen helemaal in het begin zal het heel misschien een tikje alkalisch zijn maar niet genoeg om deze reactie lekker te laten verlopen. maar reageert nitriet toch op een andere manier met koper (II)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2007 - 10:12

Nitriet is eigenlijk helemaal geen goede reductor, sterker nog, het staat te boek als oxidator. Als je een pot met kalium nitriet of natrium nitriet hebt, dan staat er waarschijnlijk zo'n bolletje met een vlam er boven.

Echter, nitriet kan wel worden geoxideerd, inderdaad door sommige bacterien, en door voldoende sterke oxidatoren (bijv. permanganaat ion).

In zuur milieu komt nitriet voor als zwak zuur HNO2, vrijwel niet geioniseerd.

De halfreactie is dan

HNO2 + H2O --> 3H+ + NO3- + 2e (redox potentiaal weet ik niet)

Met koper(II) ionen vormt nitriet een donkergroen complex. In aanwezigheid van chloride ionen en bij lage pH wordt een diepblauw complex gevormd. Hier is echter geen sprake van een redox reactie, maar van een coordinatie reactie. Het complex kan wel de redox eigenschappen van nitriet ion sterk beinvloeden.

Zelf denk ik dat in jouw opdracht het niet gaat om de reactie tussen nitriet en koper(II) ion, maar om de invloed van koper(II) op de bacterien. Koper(II) is nl. een sterk gif voor vele bacterien, algen en planten. In hogere concentraties is het ook giftig voor hogere levensvormen.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2007 - 23:10

dus denkt u dat ik de proef goed kan uitvoeren?
ik wil namelijk in een van de 3 stappen gaan testen in hoeverre mate koper(II) het proces van nitriet to nitraat dwarszit. ik voeg dus extra nitriet toe en geen ammonium. ik wil het gehalte nitraat na een bepaalde tijd bepalen en zo de invloed van oper bekijken op deze stap van de nitrificatie.
nu ben ik alleen bang, dat de proef gaat mislukken doordat nitriet en koper iets met elkaar doen. Is het complex bijvoorbeeld te inert om nog de wrrking te hebben die beiden stoffen normaal hebben?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2007 - 20:14

Die proef kun jij zeker wel doen. Dat complex van nitriet en koper is tamelijk labiel. Er blijft zeker vrij nitriet en ook vrij koper(II) ion over, zeker bij de lage concentraties waar jij (neem ik aan) mee werkt.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2007 - 00:24

ok, ik ga het proberen. hartstikke bedankt.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2007 - 22:08

ik wilde nog even vragen: het complex is het tetranitritocupraat(II)-ion toch? oftwel Cu(NO2)42- ?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2007 - 07:30

Ik ben niet zeker van of het gaat om het tetranitrito complex of het hexanitritocomplex. Bij koper is dat altijd wat lastig. Koper vormt tetra-complexen, maar ook wel hexa-complexen. Echter, gezien de omvang van een nitrito-ligand, lijkt mij het tetra-complex wel het meest waarschijnlijk. Als je echter 100% zekere informatie wilt, dan zou ik toch eens de literatuur er op na slaan (CRC handbook of chemistry, helaas heb ik dat boek niet, erg duur).

Veranderd door woelen, 26 september 2007 - 07:30

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2007 - 15:46

Dat doeik maar niet . het is maar een bio verslag :P

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2007 - 00:56

ja hoor inderdaad. de oplossingen van 0,1 gram koper(II)sulfaat in 200 mL water waren kleurloos. echter de oplossing waar 0,1 gram koper(II)sulfaat en 0,1 gram natriumnitriet aan was toegevoegd werd lichtgroen. ik neem aan dat dit het complex is. :P

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2007 - 14:36

Heel mooi, die groene kleur komt inderdaad van het nitrito-complex.

Het feit dat de kopersulfaat oplossing kleurloos is geeft aan dat de concentratie laag is. De kleur van dat nitrito-complex is veel intenser dan de kleur van het aqua-koper(II) complex, en dus zie je die groene kleur wel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures