In contact met zwavelzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

In contact met zwavelzuur

Hallo chemici,

Ik heb gisteren een prakticum uitgevoerd: de synthese van triphenylmethanol. Nu heb ik bij het einde van het prakticum een beetje mengsel over mijn hand gekregen. In dit mengsel zat het product, water (in ijs) en 6 ml gec. zwavelzuur.

Ik heb op het moment overal uitslag. Kan dit een gevolg zijn van dit incident? Moet ik tevens dit nog laten behandelen en wat zijn de gevaren/gevolgen van dit?

mvg Gaston

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: In contact met zwavelzuur

Phenolcomponenten zijn erom bekend dat ze sensibiliserend zijn. Idd even naar de huisarts en zeggen wat gebeurd is. Maar ben je er zeker van dat het trifenolmethanol is of trefenylmethanol?

Berichten: 6

Re: In contact met zwavelzuur

Ja excuses. Het gaat inderdaad over triphenylmethanol. Bedankt voor de correctie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: In contact met zwavelzuur

Zat er onder andere broombenzeen en benzophenon in je beginstoffen? Beide zijn namelijk sterk irriterend voor je huid. Je huiswerk soms niet gedaan? :P

EDIT: wat versta jij trouwens met "overal" uitslag. Als dit over je hele lijf is, meteen de dokter opzoeken, want misschien ben je er ook nog eens allergisch voor.

Berichten: 6

Re: In contact met zwavelzuur

ja dat zijn de beginstoffen ja. Ik heb wel mijn huiswerk gedaan. Toen dit gebeurde dacht ik dat het te weinig was om echt maatregelen tegen te nemen. Met overal uitslag bedoel ik mijn benen, rug, onderbuik, armen, voeten.

Berichten: 90

Re: In contact met zwavelzuur

Dan zou ik de raad van FsWd zijn laatste post op dit bericht maar ter harte nemen.

Reageer