onbekende vloeistof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 78

onbekende vloeistof

Hoi,

We hebben op school een onbekend vloeistof gekregen, nu vroeg ik mij af welke analysemethode ik het beste kan gebruiken? Is dit HPLC of zijn er nog betere methodes om een volledig resultaat te krijgen van mijn onbekende vloeistof? Ik wil graag zoveel mogelijk gegevens over het onbekende vloeistof.

Ik hoop dat jullie mij snel kunnen helpen.

Berichten: 774

Re: onbekende vloeistof

HPLC of GC.

Hoeveel volume heb je gekregen, naargelang daarvan kan je misschien ook nog andere analysemethodes gebruiken zoals titraties, spectrometrische bepalingen...

Re: onbekende vloeistof

Een echt onbekende stof analyseren is een van de moeilijkste dingen die er is, zelfs voor goede laboratoria.

De eerste analysemethode bij een onbekende vloeistof die je gebruikt is je verstand.

Je hebt het op school gekrgen dus het is geen erg gevaarlijke vloeistof dus geen geconcentreerde zuren, geen sterk oxiderende stoffen, geen kankerverwekkende stoffen etc.

Welke kleur heeft het, ruikt het, is het waterig of olieachtig?

wat is de soortelijke massa, wat is de pH?

Op basis hiervan beredeneer je wat het zou kunnen zijn en slechts dan ga je kijken met welke methode je gaat proberen meer informatie te krijgen.

HPLC is slecht een van de vele analysetechnieken en kan ook maar een beperkt aantal stoffen identificeren.

Berichten: 78

Re: onbekende vloeistof

Het is waarschijnlijk witte wijn, we hebben 1 fles gekregen met nog een beetje vloeistof erin en een wijnglas met een onbekende vloeistof..

Ik wil graag van beide weten of er niet mee is geknoeid, dat er een onbekende stof (bijv drugs ofzo) erbij in is gegooid

We kunnen alle analyse methoden gebruiken, maar het nadeel is; we mogen er maar 1 gebruiken. Daarom moet ik goed weten welke methode ik het beste kan gebruiken om zo die vloeistoffen te kunnen identificeren (dus "echte" wijn of dat er mee is geknoeid)

Bedankt voor de snelle reacties! :)

Re: onbekende vloeistof

Als je het mij zou geven zou ik er eens goed aan ruiken en een druppel proeven en dan constateren dat het wel of geen witte wijn is en voor wat betreft of er een onbekende stof is bij in is gegooid zou ik direct stoppen omdat dat een onmogelijke opgave is voor een enkele techniek en zelfs als analyses negatief zijn dan nog kan ik niet met 100% zekerheid zeggen of er toch niet iets is bijgegooid.

Bewijzen dat in een complexe vloeistof als wijn niets is toegevoegd is vrijwel onmogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: onbekende vloeistof

DrieCh schreef: Het is waarschijnlijk witte wijn, we hebben 1 fles gekregen met nog een beetje vloeistof erin en een wijnglas met een onbekende vloeistof..

Ik wil graag van beide weten of er niet mee is geknoeid, dat er een onbekende stof (bijv drugs ofzo) erbij in is gegooid

We kunnen alle analyse methoden gebruiken, maar het nadeel is; we mogen er maar 1 gebruiken. Daarom moet ik goed weten welke methode ik het beste kan gebruiken om zo die vloeistoffen te kunnen identificeren (dus "echte" wijn of dat er mee is geknoeid)

Bedankt voor de snelle reacties! :)
Je zegt dat je 2 verschillende vloeistoffen hebt gekregen. Ik zou dan zeggen: beide laten runnen en kijken of de chromatogrammen overeen komen.

Berichten: 168

Re: onbekende vloeistof

GCMS, zijn in principe twee dingen, maar zitten vaak aan elkaar. Kun je heel veel mee analyseren, zeker als er wat kenmerkende massa's in zitten.

Re: onbekende vloeistof

GCMS, zijn in principe twee dingen, maar zitten vaak aan elkaar. Kun je heel veel mee analyseren, zeker als er wat kenmerkende massa's in zitten.
Ik ben niet vertrouwd met chromatografische technieken maar ben je in staat om in een complexe mengsel zoals witte wijn in een enkel chromatogram met als referentie het chromatogram van de orginele witte wijn te bepalen welke stof is toegevoegd?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: onbekende vloeistof

GCMS of HPLC/MS zijn eigenlijk niet twee los te halen technieken. De chromatograaf is een scheider. De MS is een detector. Elke chromatograaf heeft een detector. Een MS is in staat om een mooi gedetailleerd resultaat voor elke piek te genereren. Veel mooier dan een UV of een FID detector.

Berichten: 78

Re: onbekende vloeistof

Bedankt voor de snelle reacties :)

Ik denk dat ik maar voor de GCMS ga, met als blanco witte wijn en als monster de vloeistof uit het glas.. (bijna zeker dat het witte wijn is)

Een massaspectogram is volgens mij de juiste manier om erachter te komen wat er nog meer in zit, toch?

Berichten: 2.399

Re: onbekende vloeistof

Happyjeroen schreef: GCMS, zijn in principe twee dingen, maar zitten vaak aan elkaar. Kun je heel veel mee analyseren, zeker als er wat kenmerkende massa's in zitten.
Ik ben niet vertrouwd met chromatografische technieken maar ben je in staat om in een complexe mengsel zoals witte wijn in een enkel chromatogram met als referentie het chromatogram van de orginele witte wijn te bepalen welke stof is toegevoegd?
Nee, Als je HPLC UV gebruikt en je zit niet op de juiste golflengte zul je een verontreiniging niet zien. Als een stof te polair is (een zout) of iets als arsenicum zal het met een C18 kolom in het solvent front elueren en zul je het missen, wanneer iemand een PCB er in mikt zal je het amper van je kolom af kunnen krijgen en het ws ook missen. Zelfde wanneer je een GC gebriukt. Sommige stoffen zijn niet vluchtig en zul je dus ook missen. Stoffen die slecht ionizeren zul je op een MS niet kunnen detecteren.

Je zult een array aan technieken moeten proberen en dan kun je nog alleen maar zeggen in het geval dat je niks vind, dat je geen aanwijzing hebt gevonden dat er mee geklooit is.

Berichten: 67

Re: onbekende vloeistof

Als je onbekende vloeistof een waterige vloeistof is, dan lijkt me LC, of nog beter LCMS, de beste eerste analyse. Gebruik een simpel LC systeem als eerste ingang: C18 met water/methanol of acetonitril.

Als je al bijna zeker bent dat je onbekende vloeistof witte wijn is, dan is het waarschijnlijk dat er veel vluchtige componenten in zitten. GC of GCMS lijkt me dan een beste vervolganalyse. Ik zou de vloeistof extraheren met organische oplosmiddelen met verschillende polariteiten (hexaan, dichloormethaan, ethylacetaat en eventueel diethylether) en de extracten injecteren op GCMS... En dan kijken wat je vindt in je chromatogram en de MS spectra...waarschijnlijk zijn, als het witte wijn is, de spectra goed terug te vinden door te searchen in een MS library.

Succes!

Reageer