taxus

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

taxus

het vruchtvlees van taxus (venijnboom) is niet giftig, maar de pit daarentegen wel. Weet iemand welke toxische stoffen er juist in zitten?

En in welke concentratie ze lethaal zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: taxus

Na enig zoeken vind ik twee vergiften: paclitaxel (taxol, een cytostaticum) en taxine. Van deze laatste vind ik alleen dat het een alkaloïde is en uit meerdere stoffen bestaat. In dit artikel vind ik dat er al zes geïdentificeerd zijn. Ik heb geen toegang tot de inhoud, dus welke zes dit zijn, weet ik niet.

Edit:

Voor taxine (de alkaloïde) vind ik een LD50 van 20 mg/kg lichaamsgewicht (gebaseerd op muizen en ratten).

Edit2:

Voor taxol vind ik een LD50 van 33 mg/kg (rat, intraperitoneaal), 128 mg/kg (muis, intraperitoneaal) en 12 mg/kg (muis, intraveneus).

Intraveneus: injectie direct in een ader.

Intraperitoneaal: injectie in de buikholte.

Berichten: 2.399

Re: taxus

Paclitaxel is trouwens een anti-kanker medicijn. Ik wist niet dat het uit de pit van een venijn vrucht kwam..... Intresting :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: taxus

Ik weet niet of het nog zo is, maar een paar jaar geleden werd het knipafval van de taxus-baccata-heester aan je huis opgehaald. Men extraheerde daar het paclitaxel uit.

Berichten: 774

Re: taxus

ja inderdaad marjanne, dat klopt. Het wordt vaak gebruikt in de strijd tegen kankers.

Re: taxus

Het artikel van Marjanne kan ik niet bereiken maar in de referenties komt dit artikel voor waarvan ik de conclusie vermeld.

Taxine en denkelijk ook taxol is een naam voor een groep van stoffen die in de taxus gevonden kunnen worden en de LD50's die gevonden zijn zullen een behoorlijke onbetrouwbaarheidsinterval hebben door de varierende samenstelling van het natuurlijke uitgangsmateriaal .

Title: Analysis of taxines in Taxus plant material and cell cultures by HPLC photodiode array and HPLC-electrospray mass spectrometry

Author(s): Theodoridis G, Laskaris G, van Rozendaal ELM, Verpoorte R

Source: JOURNAL OF LIQUID CHROMATOGRAPHY & RELATED TECHNOLOGIES 24 (15): 2267-2282 2001

CONCLUSIONS

We report on the first HPLC-PDA and HPLC-MS analysis of taxines and cinnamates.

With the reported methods, taxanes and taxines can be analysed with the same experimental set-up and with only minor modifications to the mobile phase.

Identification of taxines in extracts was enhanced by absorbance ratioing in the PDA and MID mode in LC-MS. Using this experimental protocol, taxine was shown to be a mixture of 21 alkaloids, only nine of them being structurally characterised.

Berichten: 2.399

Re: taxus

Taxol is gewoon een zuiverestof volgens mijtaxol op wiki

Ik denk dat de LD50 van dit materiaal behoorlijk betrouwbaar is, voor zover je waarde aan een LD50 kan hechten maar dat geldt voor alle stoffen.

Berichten: 740

Re: taxus

Taxol is de merknaam van het cytostaticum dat paclitaxel bevat.

Reageer