Coulombkracht en Van der Waalskracht?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Coulombkracht en Van der Waalskracht?

Als men in een bezinkingsinstallatie spreekt over de Van der Waalskracht en van de Coulombkracht waarover heeft me het dan?

Nadat ik zo'n 100 keer mijn cursus heb overlopen, snap ik het nog steeds niet.

Kan iemand het me kort en bondig uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Coulombkracht en Van der Waalskracht?

De bezinkingsinstallatie zegt me niets.

Van der Waalskracht is een kracht tussen ongeladen atomen die niet met elkaar gebonden zijn (zie: Van der Waalskrachten op Wikipedia)

Coulombkracht is een kracht tussen geladen atomen (zie: Wet van Coulomb op Wikipedia)

Berichten: 8

Re: Coulombkracht en Van der Waalskracht?

Ja dat had ik ook gevonden, maar dat kan ik niet linken aan bezinking.

Ik heb ook gevonden dat Van der Waalskracht de kracht is die nodig is om van een gas door het samen te persen een vloeistof te maken doordat de moleculen zich gaan binden. Wordt er dan bedoeld dat deze vloeistof door bezinking gereinigd kan worden ofzo? Ik weet het niet.

Over de coulombkracht heb ik nog maar weinig gevonden

Berichten: 190

Re: Coulombkracht en Van der Waalskracht?

Bij een Vanderwaalskracht worden apolaire stoffen gedeeltelijk positief geladen door de beweging van de elektronen, waardoor dat deze apolaire stoffen zich onderling gedragen al een soort van 'polariteit'. (men spreekt van geinduceerde polen) De vanderwaalskracht is dus een intermoleculaire kracht (kracht binnen de molecule)

Bij een Coulombkracht (fysica) gaat het om twee geladen deeltjes die elkaar gaan aantrekken of afstoten dmv hun lading en de afstand tussen de twee deeltjes.

Bij mijn weten heeft de coulombkracht geen invloed op bezinking of niet, volgens mij ligt het gewoon aan het feit of de stof wel of niet oplosbaar is (apolair-apolair en polair-polair) en ofdat de massadichtheid van deze stof groter is dan die van water.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Coulombkracht en Van der Waalskracht?

Toch heeft het wel heel sterk te maken met bezinking.

Vanderwaalskrachten zijn altijd aantrekkend. Die zorgen dus voor klonteren van materialen.

Coulombkrachten tussen identiek geladen deeltjes zijn afstotend. Deze afstotende kracht staat een neerslagvorming in de weg. Hierdoor vlokt bijvoorbeeld caseine in melk niet uit.

Berichten: 8

Re: Coulombkracht en Van der Waalskracht?

rwwh schreef: Toch heeft het wel heel sterk te maken met bezinking.

Vanderwaalskrachten zijn altijd aantrekkend. Die zorgen dus voor klonteren van materialen.

Coulombkrachten tussen identiek geladen deeltjes zijn afstotend. Deze afstotende kracht staat een neerslagvorming in de weg. Hierdoor vlokt bijvoorbeeld caseine in melk niet uit.
Ja inderdaad dat was het goede antwoord :)

Ik heb het vandaag in de les gevraagd

Reageer