Practica suiker/zetmeel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Practica suiker/zetmeel

Hallo! We zijn pas begonnen aan ons profielwerkstuk en we hebben als onderwerp suikers gekozen. Met zo'n onderwerp kun je nog alle kanten op, maar we hebben al wat ideeën voor practica. Van sommige van deze practicums weten we nog niet precies hoe we ze aan kunnen pakken.
  • We willen de hoeveelheid suiker in voedingsmiddelen aantonen
  • We willen via reacties bijv. glucose maken
  • We zouden uit het zetmeel van een aardappel suiker willen maken
  • We willen kunstsuikers maken
  • Tenslotte willen we alcohol maken uit glucose


Hoe suiker kan worden aangetoond, dat weten we al. We willen dus graag de hoeveelheid suiker in voedingsmiddelen aantonen. Kan dat via colorimetrie? Moet het misschien anders?

We zijn nog aan het werk om informatie te vinden over het maken van glucose/andere suikers/zoetstoffen (kunstsuikers).

Bij het 3e punt is het in eerste instantie de vraag hoe we de aardappel 'gebruiksklaar' maken voor een reactie waarbij suiker ontstaat.

Heeft er iemand misschien tips? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Practica suiker/zetmeel

Anne Stultiens schreef: Hallo! We zijn pas begonnen aan ons profielwerkstuk en we hebben als onderwerp suikers gekozen. Met zo'n onderwerp kun je nog alle kanten op, maar we hebben al wat ideeën voor practica. Van sommige van deze practicums weten we nog niet precies hoe we ze aan kunnen pakken.
  • We willen de hoeveelheid suiker in voedingsmiddelen aantonen
  • We willen via reacties bijv. glucose maken
  • We zouden uit het zetmeel van een aardappel suiker willen maken
  • We willen kunstsuikers maken
  • Tenslotte willen we alcohol maken uit glucose


Hoe suiker kan worden aangetoond, dat weten we al. We willen dus graag de hoeveelheid suiker in voedingsmiddelen aantonen. Kan dat via colorimetrie? Moet het misschien anders?

We zijn nog aan het werk om informatie te vinden over het maken van glucose/andere suikers/zoetstoffen (kunstsuikers).

Bij het 3e punt is het in eerste instantie de vraag hoe we de aardappel 'gebruiksklaar' maken voor een reactie waarbij suiker ontstaat.

Heeft er iemand misschien tips? :)
Met suikers uit voedingsmiddelen halen loop je al vaak tegen de extractie aan.

Dit snap ik trouwens even niet: Hoe suiker kan worden aangetoond, dat weten we al. en Kan dat via colorimetrie? Moet het misschien anders? Weet je het nu wel of niet?

Berichten: 7

Re: Practica suiker/zetmeel

Nou ik dacht dat het kon met een fehlingsreagens, maar dat toont alleen een aldehyd-groep aan, dus reageert ook met andere stoffen.

De vraag was eigenlijk 'ik denk wel dat ik het weet, maar kan het ook met colorimetrie?':)

Berichten: 448

Re: Practica suiker/zetmeel

Anne Stultiens schreef:
  • We willen de hoeveelheid suiker in voedingsmiddelen aantonen
  • We willen kunstsuikers maken
  • Tenslotte willen we alcohol maken uit glucose

Zelf kunstmatige zoetstoffen (kunstsuikers) maken is veel te moeilijk.

Lactose kan je makkelijk isoleren uit melk.

Neem 40ml magere melk en verwarm tot 40°C. Voeg onder voortdurend roeren druppelsgewijs 10% azijnoplossing toe tot er geen caseïne meer neerslaat. Filtreer de neergeslagen lactose af op een büchnerfilter. Was 1x met ged. water. En zuig de neerslag droog. Neutraliseer het filtraat met CaCO3. Verwarm het filtraat in een beker van 100ml tot er enkel maar 1cm vloeistof overblijft. Laat afkoelen tot 90°C, voeg 1g celiet toe en laat eventjes koken. Filtreer onmiddelijk op een büchnerfilter. Voeg een kooksteentje toe aan het filtraat en verwarm opnieuw tot er ongeveer 3ml oplossing overblijft. Niet te hard verwarmen! Voeg 0,5g norit (actieve kool) toe en warme ethanol (70°C, 18ml). Meng, filtreer warm op een vouwfilter. Wacht tot de lactose uitkristaliseert.

Ethanol maken doe je zo:

Los 40g kristalsuiker op in 350 ml water in een erlenmyer van 500ml. Voeg 20g gist toe. Schud. Sluit de erlenmyer af met een stop waardoor een buis zit. Dompel deze buis onder in een proefbuis met Ba(OH)2-opl. (of Ca(OH)2-opl.). Giet een laagje minerale olie op de Ba(OH)2-opl. De gisting duurt 3 tot 7 dagen.

Destillatie van de ethanol:

Decanteer de gegiste opl. en neem hiervan 250ml. Voeg 5g celiet toe en 1g K2CO3. Schud gedurende 5min. Maak een suspensie van 5g celiet in 30ml water. Filtreer de celiet af op een büchnerfilter (niet droogzuigen) en gebruik deze laag om de gegiste opl. door te filtreren. Maak een destillatie opstelling (vigreux kolom). Filtraat in een kolf van 500ml. Vang de fractie op tussen 84°C en 95°C. Deze fractie wordt een 2 de maal gedestilleerd. De alcohol heeft nu een concentratie van 95%.

Berichten: 7

Re: Practica suiker/zetmeel

Dankjewel scientist 1! We gaan met je tips aan de slag!

Berichten: 7

Re: Practica suiker/zetmeel

We vragen ons nog steeds af hoe we de hoeveelheid suiker in voedingsmiddelen (drankjes/fruit/etc) kunnen bepalen.

We hebben al iets gelezen over een redoxreactie met Cu-ionen en daarna titreren om te bepalen hoeveel ionen er zijn verdwenen. (zie hier, de link naar de handleiding loopt dood)

Wat gebeurt er eigenlijk als glucose/saccharose wordt geoxideerd?

Welke OH-groepen reageren (aan de primaire C-atomen of ook de secundaire)?

Ontstaan er verschillende aldehyd groepen?

Kortom, hoe ziet de reactievergelijking van glucose/saccharose bij oxidatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Practica suiker/zetmeel

De aldehydegroep wordt door het koper geoxideerd tot een carbonzuur. Het koper wordt gereduceerd tot Cu2O.

Link: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...ing/fehling.htm

Berichten: 7

Re: Practica suiker/zetmeel

Ik heb eigenlijk nog een vraag: wat is celiet precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Practica suiker/zetmeel

Lijkt mij een stof die bepaalde verontreinigingen wegneemt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Diatomaceous_earth

Berichten: 7

Re: Practica suiker/zetmeel

Inmiddels hebben we ons eerste practicum zo goed als afgerond: suiker winnen uit suikerbieten.

Nu komen we voor nieuwe problemen te staan.

We willen zetmeel winnen uit aardappels om het zetmeel daarna om te zetten in glucose.

Om informatie over dit practicum te verkrijgen hebben we de methoden van de zetmeelfabrieken opgezocht.

We hebben bij dit practicum een hydrocycloon en een centrizeef nodig. Op deze pagina is de methode die we bedoelen te vinden.

Op school hebben we echter geen hydrocycloon en centrizeef tot onze beschikking.

Zijn er alternatieven?

Re: Practica suiker/zetmeel

Een hydrocycloon en centrizeef zijn continue zeven/filters voor de industrie, op school gewoon een fijne zeef en een grof filter gebruiken om de vaste delen te verwijderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Practica suiker/zetmeel

Op deze site staat beschreven wat in een centrizeef en een hydrocycloon gebeurt. Volgens mij kom je een heel eind als je een gewone zeef en een centrifuge gebruikt. Alleen de maaswijdte van de zeef zul je in de praktijk moeten beoordelen.

Edit: nu was jij me een keer net voor Gerard. ;)

Berichten: 364

Re: Practica suiker/zetmeel

suikers zijn ook goed te bepalen via polarimetrie..tenminste als er voornamelijk 1 soort suiker inzit

Berichten: 365

Re: Practica suiker/zetmeel

suiker in frisdarnk is goed te beplaen met een polarimeter en het handbook voor chemistery ernaast met de tabellen. ik denk dat het alcohol maken erg hoog gegrepen is temeer je moet gaan destileren en met een GC moet gaan aantonen welke alcoholen er gevormd zijn daar ga je veel tijd insteken en ik denk niet dat jullie een GC op school hebben.

Berichten: 7

Re: Practica suiker/zetmeel

Volgens mij kom je een heel eind als je een gewone zeef en een centrifuge gebruikt.
We hebben het practicum inderdaad met succes uitgevoerd met het gebruiken van een gewone zeef (om de grove zooi te verwijderen) en een centrifuge om het zetmeel te laten bezinken.

Na het centrifugeren hebben we de vloeistof afgeschonken en het zetmeel vervolgens een aantal keren met water gewassen. Hierbij zijn de resultaten verrassend: één reageerbuis zat half vol!

We blijven dankbaar gebruik maken van dit forum, want het heeft ons al een heel eind geholpen!

Graag zouden we van het zetmeel dat we gewonnen hebben bepalen hóe zuiver het is.

Heeft iemand een suggestie voor het bepalen van zetmeel middels bijv. titratie?

Reageer