Reactie KSCN met Fe(III)Cl

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Reactie KSCN met Fe(III)Cl

Gegroet !

Wij zijn bezig met een practische opdracht scheikunde over geheimschrift waarbij we een reactie van KSCN (opgelost in zoutzuur) met Fe(III)Cl (aq) kregen.

Ik heb al in binas gekeken, maar geen spoor van een eventuele redoxreactie.

Wel is verteld dat het te maken zou hebben met complexe ionen of liganden, echter hier is weinig concreets over te vinden.

Weten jullie misschien hoe deze reactie verloopt?

Alle hulp is welkom :D !

bedankt , Rens

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

Al bij rood bloedloogzout op wikipedia gekeken?

[edit] :cry: ik moet de vraag natuurlijk wel goed lezen. thiocyanaat is toch wel anders dan cyanaat, al is het principe van de complexvorming wel een overeenkomst.

Berichten: 3.145

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

Rood bloedloogzout vormt geen diepgekleurd complex met ijzer(III), dat vormt een bruine oplosbare stof, Fe[Fe(CN)6].

Geel bloedloogzout vormt een zeer intens gekleurde donkerblauwe stof met ijzer(III). Dit bevat ijzer(II) en ijzer(III), beide gekoppeld aan cyano-liganden.

Met thiocyanaat, SCN- krijg je ook een complex (beter: reeks van complexen). Dit complex is intens rood, bloedachtig. Ijzer(III) vormt complexen van de vorm [Fe(H2O)6-n(SCN)n]3-n, hierbij is 0 <= n <= 6. Voor n > 0 krijg je bloedrode complexen. Voor n = 3 heb je een neutraal complex, dat oplosbaar is in diverse organische oplosmiddelen.

Bij dit soort reacties is geen sprake van een redox reactie, maar van complexvorming. De oxidatietoestand van de elementen blijft het zelfde.

Berichten: 10

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

Inderdaad zoals Woelen al zegt, komt er een intens rode kleur. Het klinkt ook allemaal heel aannemelijk echter weten we nog niet goed hoe de reactievergelijking zal luiden.

Je zei dat de oxidatietoestand van de elementen hetzelfde blijft.

Zou je misschien nog iets duidelijker kunnen zijn? ( we zijn maar simpele v5'ers die totaal geen verstand hebben van dit deel scheikunde ;) ) We hebben wat info over liganden en complexen, dat er electronenparen over zijn enz. Maar dat is ook allemaal engels en goede voorbeelden ontbreken ook.

Als het niet teveel gevraagd is :)

Berichten: 3.145

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

Eigenlijk is de reactie heel simpel. Je hebt een hele reeks van evenwichten, waarbij watermoleculen, welke gebonden zijn aan ijzer(III) vervangen worden door thiocyanaat liganden:

Fe(H2O)63+ + SCN- <---> Fe(H2O)5(SCN)2+ + H2O

De reactie kan verder gaan:

Fe(H2O)5(SCN)2+ + SCN- <---> Fe(H2O)4(SCN)2+ + H2O

Fe(H2O)4(SCN)2+ + SCN- <---> Fe(H2O)3(SCN)3 + H2O

Er kunnen zelfs negatieve ionen ontstaan, als er nog meer watermoleculen door thiocyanaat worden vervangen. Dit kan doorgaan tot alle 6 watermoleculen zijn vervangen en dan krijg je een ion Fe(SCN)63-.

----------------------------------------------------------------------------

Jullie doen je experiment echter met FeCl3 en een oplossing in HCl. Dit maakt het wel iets lastiger. Ijzer(III) vormt nl. ook een sterk complex met chloride, dat intens geel is. Ijzer(III) hexahydraat ion is vrijwel kleurloos en niet geel of geelbruin zoals veel mensen denken. Kijk maar eens op deze webpagina over ijzer(III) in oplossing:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/solutions/fe.html

Dus, als er ook chloride in het spel is, dan heb je ook nog eens van doen met chloride als ligand, en dan kun je ionen hebben als FeCl4-, waarin dan weer chloride ionen worden vervangen door thiocyanaat.

Voor jullie experiment zou ik maar uitgaan van een oplossing van ijzer(III)sulfaat en een oplossing in verdund zwavelzuur i.p.v. zoutzuur. Dan hoef je niet rekening te houden met die chloride ionen. Voor het oog is het resultaat het zelfde.

-------------------------------------------------------------------------------

Ik hoop dat jullie hier verder mee geholpen zijn, anders post hier maar weer ;) .

Berichten: 10

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

We hebben nog eens gevraagd aan de leraar scheikunde wat precies de bedoeling was bij deze reactie en hij schreef kortbondig op

Fe3+ met SCN- --> FeSCN2+

Niet de volle 100% zeker maar zo stond het er dan.

Dus nergens stond iets in van binding van H20 aan de ionen.

"Voor jullie experiment zou ik maar uitgaan van een oplossing van ijzer(III)sulfaat en een oplossing in verdund zwavelzuur i.p.v. zoutzuur. Dan hoef je niet rekening te houden met die chloride ionen."

is er bij de reactie in verdund zwavelzuur ook sprake van binding van H20 aan de ionen?

dank :D

Berichten: 840

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

ja altijd , maar het is een watercomplex is kleurloos en dus stoort het niet.

Berichten: 3.145

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

We hebben nog eens gevraagd aan de leraar scheikunde wat precies de bedoeling was bij deze reactie en hij schreef kortbondig op

Fe3+ met SCN- --> FeSCN2+
Als je niet dieper dan op dit niveau hoeft te kijken naar deze reactie, dan maakt het allemaal niet uit wat voor zuur je gebruikt en hoef je geen rekening te houden met de aanwezigheid van water.

In werkelijkheid is de situatie echter veel gecompliceerder. Metaalionen komen nooit als losse ionen voor in water, ze zijn altijd gecoordineerd aan water-moleculen, of aan andere moleculen of ionen. In het geval van ijzer(III) ionen, in sterk zure oplossing zitten deze aan 6 watermoleculen, welke uitgewisseld kunnen worden met thiocyanaat ionen en met chloride ionen (niet met sulfaat of bisulfaat ionen).

De insteek van de leraar scheikunde geeft nog een probleem. Het bljkt nl. dat het dieprode complex uit de waterige oplossing kan worden geextraheerd met een oplosmiddel als diethylether. Dit kun je niet verklaren met een ionogene oplossing van FeSCN2+. Het blijkt dat in zo'n situatie bij voldoende thiocyanaat een complex ontstaat, dat ladingsneutraal is en dan kan het als molecuul oplossen in het organische oplosmiddel.

Berichten: 30

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

Is de reactie van KSCN met CuCL2 een vergelijkbare als die van KSCN met Fe(III)Cl3. Oftewel, zijn de watermoleculen in dit geval gebonden aan Cu2+ en worden vervangen door SCN- ionen?

Berichten: 3.145

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

In eerste instantie is de reactie vergelijkbaar, maar hier treedt een ander effect op. Cu(SCN)2.xH2O is niet oplosbaar in water en op een gegeven moment vormt zich een zwart neerslag.

Als je een oplossing van een koper(II) zout toevoegt aan een oplossing van een thiocyanaat, dan krijg je eerst complex-vorming, gevolgd door neerslagvorming. De vloeistof wordt eerst donkergroen (een thiocyanato complex) en even later slaat een zwarte vaste stof neer, met formule Cu(SCN)2.xH2O (waarde van x zal wel 2 of 4 zijn). Nog even later wordt het neerslag grijs of zelfs wit (vooral bovenaan, wat in contact is met thiocyanaat in oplossing. Koper(II) oxideert thiocyanaat ion nl. tot thiocyanogeen (evt. waterliganden even buiten beschouwing latend):

2Cu(SCN)2 --> 2Cu(SCN) + (SCN)2, de stof Cu(SCN) is wit.

Je ziet het, de chemie van koper(II) met thiocyanaat is toch wel weer heel anders dan die van ijzer(III) met thiocyanaat.

Berichten: 30

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

toen ik deze 2 stoffen samenvoegde kreeg ik een roze kleur en geen groene

het betreft Kaliumthiocyanaat met CuCl2

is hier een verklaring voor?

Berichten: 3.145

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

Hoe zuiver zijn je reagentia? Ik heb dit experiment meermalen gedaan en ik krijg consistent een donkergroene oplossing en vrij snel daarna een zwart neerslag. Bij sterk geconcentreerde oplossingen krijg ik direct een zwart neerslag.

Wat voor kleur heeft jouw koper(II) chloride? Dat zegt iets over de zuiverheid.

Berichten: 30

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

blauwachtig groen

Berichten: 3.145

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

Die kleur van je koperchloride klinkt wel goed.

Kun je een precieze beschrijving geven van het experiment dat je hebt gedaan? Noem zaken als concentraties, eventueel aanwezige zuren of bases, temperatuur. Ik zou het experiment dan een keer kunnen herhalen om te kijken wat ik krijg.

Berichten: 30

Re: Reactie KSCN met Fe(III)Cl

we hebben een 3% KSCN oplossing in water gemaakt..

Hier hebben we een paar druppels van op wit, zuigend papier gedaan en gewacht tot het opgedroogd was. Daarna voegden we een paar druppels CuCl2 toe, wat resulteerde in een licht roze kleur.

Reageer