Meten Kaolien met ICP

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Meten Kaolien met ICP

Hallo allen,

Om Kaolien (Al2Si2O5(OH)4) door een ICP te laten bepalen, wil ik dit laten suspenderen (want ik las dat het niet oplost) in water. Nou wil ik weten hoeveel Kaolien ik moet laten suspenderen om dit met de ICP te kunnen meten. Kan iemand mij hierbij helpen?

Groet Koen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Meten Kaolien met ICP

Mijn ervaring is dat de ICP verstopt raakt als je suspensies meet.

Bovendien heb je het risico van bezinking van de suspensie. Je moet tijdens het monster opzuigen in ieder geval goed blijven roeren om de suspensie homogeen te houden.

Hoe groot zijn de kaolien-deeltjes?

Edit: gehalten van 50 µg/l zijn voor Al en Si nog wel te meten. Maar wij maken gebruik van een axiaal instrument. Voor radiale zal 50 µg/l misschien niet haalbaar zijn.

Berichten: 7

Re: Meten Kaolien met ICP

Quote: "Je moet tijdens het monster opzuigen in ieder geval goed blijven roeren om de suspensie homogeen te houden."

Bedankt voor de tipl.

De grootte van de Kaolien deeltjes weet ik niet precies, want degene waarvan ik het kreeg, wist er niet veel over te vertellen. Wel weet ik dat tenminste 1 keer is gemalen en de deeltjes vrij klein zijn.

De ICP is zowel axiaal als radiaal.

Berichten: 7

Re: Meten Kaolien met ICP

Ik heb de grootte van de deeltjes laten bepalen. Het gemiddelde is 6,6 um en de max. grootte is 50 um.

Groet,

Koen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Meten Kaolien met ICP

Voorafgaande aan meting m.b.v. ICP filtreren wij watermonsters over een filter met poriegrootte 0,45 µm, om verstopping te voorkomen.

Berichten: 20

Re: Meten Kaolien met ICP

Het hangt er van af wat je wil gemeten zien in de kaolien.

Een suspensie zal inderdaad de tubings, nebulizer ed verstoppen. Als je de waterige oplossing eerst filtert dan heb je enkel de wateroplosbare ionen vnl Na, K, Mg, V, Ca.

Wil je een iets beter totaal beeld van je kaolien dan ga je een destructie moeten doen en dan ben je Si en Al kwijt. Deze kun je dan weer bepalen via XRF.

Doe de 2 analyses bij elkaar en je heb een goed zicht op de zuiverheid van je kaolien.

Berichten: 7

Re: Meten Kaolien met ICP

Bedankt voor jullie tips. ;)

Groet,

Koen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Meten Kaolien met ICP

In kaolien zitten geen wateroplosbare metalen. Het extraheren met water en dan filtreren zie ik niet zo als oplossing. Je zult niets vinden.

Als het erom gaat om de zuiverheid te bepalen, dan is XRF (als je daarover kunt beschikken) wel een goede methode.

Als je toch bezig wilt gaan om kaolien op te lossen, dan kun je dat doen met een waterstoffluoride-ontsluiting.

Je standaarden moeten dan ook in een HF-oplossing worden gemaakt.

Wees wel voorzichtig met HF: handschoenen, veiligheidsbril, zuurkast en kunststof bekertjes en kolfjes gebruiken.

Reageer