Springen naar inhoud

Wie kan me helpen?

• Log in om te kunnen reageren

vandertienen

vandertienen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2007 - 06:19

Ik ben werkzaam bij een machinefabriek welke installaties bouwt voor de voedingsmiddelen industrie. We hebben bij een klant het verschijnsel dat er zich tijdens een broodbakproces, een zwarte laag van fijnstof afzet op de gebruikte bakplaten.
Ik ben op zoek naar een bedrijf of instantie die mij kan vertellen uit wat voor matriaal die stof precies bestaat.
Zelf denk ik aan verbrand meelstof, maar het zou evengoed aluminium of roestvaststaal stof kunnen zijn wat tijdens het proces door slijtage vrijkomt.

Weet iemand waar ik dit zou kunnen laten analyseren????

Bij voorbaat dank, Peter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2007 - 12:04

Als het zwarte poeder koolstof is verdwijnt het na het verhitten in een ijzeren lepel tot roodgloeiend door verbranding tot CO2 boven een gasvlam. Koolpoeder kan onstaan door de ontleding van zetmeel of van bakolie. Maar ook door de ontleding van eiwitten ( gluten) tijdens het bakproces.

Van ijzeroxyden houd je na verhitting aan de lucht een restant over.
Van welke staalsoort zijn Uw bakplaten gemaakt? Ik zie echter geen gevaar voor de gezondheid. Tenzij er niet de juiste bakolie is gebruikt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

vandertienen

vandertienen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2007 - 16:17

Heel vriendelijk bedankt voor dit heldere antwoord!
Weet je misschien ook of er bedrijven of instanties zijn die op een professionele manier dit soort onderzoeken uitvoeren en daarvan rapportage maken welke in een eventuele discussie als wetenschappelijk bewijs kunnen dienen??

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 september 2007 - 16:51

In het lab waar ik werk kunnen wij dit wel doen. Maar voordat ik teveel toezeg: hoeveel heb je van het zwarte stof (in gram)?

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2007 - 16:59

gevaar voor de gezondhied of niet, maakt niet uit, de voedselinspectie kan zulke toestanden absoluut niet toestaan. Als ze zoiets merken, krijg je meteen een verzegeling van het bedrijf.

Je kan een staal van de stof naar een analytisch labo sturen en zij kunnen je binnen de week wel zeggen wat het net is, zeker omdat je zelf al een vermoeden hebt. Als je van BelgiŽ bent, zou ik zeggen, sla de gouden gids eens open, ik weet helaas niet wat zijn Nederlandse variant is...

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 25 september 2007 - 18:42

Als je van BelgiŽ bent, zou ik zeggen, sla de gouden gids eens open, ik weet helaas niet wat zijn Nederlandse variant is...

Zelfde :D
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

vandertienen

vandertienen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2007 - 07:25

In het lab waar ik werk kunnen wij dit wel doen. Maar voordat ik teveel toezeg: hoeveel heb je van het zwarte stof (in gram)?

Weinig, de installatie staat in Zuid Amerika. Men heeft daar op verschillende plaatsen in het proces met wit papier (als waarmee je je handen afdroogt op een openbaar toilet) de bakplaten "schoongeveegd".
We hebben dus een zestal stukken papier met zwarte vegen erop.

McSnarf

McSnarf

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2007 - 10:54

Als je echt een bedrijf wil inhuren zou PTG in Eindhoven een optie zijn: www.ptgeindhoven.nl. ZIj doen onder andere onderzoek voor commerciŽle instellingen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures