pH water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

pH water

Ik werk aan een project en we hebben een hoeveelheid water van 9000liter. Maar door sommige factoren daalt of stijgt de pH. Hiervoor voegen we zwavelzuur of natronloog toe. Nu is de vraag hoeveel zwavelzuur 1M of natronloog 1M moeten we toevoegen om van bv ph8 naar ph7 te gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: pH water

Wat vooral belangrijk om te weten is wat de reden is dat de pH naar 8 is gestegen. Als het een vervuiling met bijvoorbeeld natronloog is heb je een andere hoeveelheid zwavelzuur nodig dan als je een vervuiling hebt die als een buffer functioneert.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: pH water

Het water word gebruikt in koeltoren. En de pH verandert voornamelijk door het contact met de lucht. De berekening moet ook niet erg correct zijn. Ze dient enkel om mijn doseerpomp te dimensioneren. Nu heb ik geen flauw idee van het nodige debiet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: pH water

Waarom zou in contact met de lucht de pH stijgen?

Realistischer: waarom zou de pH kunnen dalen? Wat is de reactie? Wat zijn eventuele evenwichtsconstanten? Hint: je kunt die vinden in de recente discussies op dit forum.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: pH water

Wat me ook wel belangrijk lijkt is om te weten of dat er een trend in de pH-stijging/daling zit. Wanneer stijgt hij, wanneer daalt hij? Dat is een kwestie van meten en tijd noteren. Heeft de pH-stijging/daling te maken met het warmer worden van het koelwater, of juist kouder worden, gebeurt de stijging/daling ´s ochtends, midden op de dag, of juist ´s avonds?

Reageer