evenwichten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

evenwichten

Hallo, ik heb morgen een toets over evenwichten en zou graag bij het volgende hulp hebben:

Een oplossing bevat Br- en OH-

aan de oplossing wordt Pb2+ toegevoegd

met welke van de 2 reageert Pb2+ als eerste? is dat dan degene met de grootste Ks?

En de volgende vraag weet ik niet precies:

AuBr of AgBr (weet niet meer welke) lost beter op door toevoeging van NaCn of NaCN ( weet ook niet meer welke :$) waarom is dit?

kan iemand mij hiermee helpen?

Bij voorbaat dank,

Berichten: 516

Re: evenwichten

AuBr of AgBr (weet niet meer welke) lost beter op door toevoeging van NaCn of NaCN ( weet ook niet meer welke :$) waarom is dit?


de evenwichtsconstante van de oplossing van AgBr (in de veronderstelling dat je dit bedoelt) is gelijk aan K=[Ag][Br]. DIt is gelijk aan een constant getal onder bepaalde omstandigheden (van druk en tempeatuur enzo)

Je voegt aan die oplossing NaCN toe. dat splits dan op in Na en CN ionen. Als één van deze ionen nu kan reageren met Ag of Br ionen, ter vorming van iets onoplosbaar, met andere woorden of Ag of Br verdwijnen uit de oplossing als neerslag, dan vermindert één der deze concentraties. (tot zover nog mee?)

Wel we zeiden hierboven dat de K constant is. Maar aangezien of [Ag] of [Br] verminderd is (neergeslagen), moet de andere vermeerderd zijn. Dus is er meer AgBr opgelost.

Dit heet het 'common ion effect', misschien kan je daarop verder zoeken.

Nu is het nog aan jou om op te zoeken welk zout er een lagere oplossing heeft dan AgBr...

Succes!

Berichten: 4

Re: evenwichten

Een oplossing bevat Br- en OH-

aan de oplossing wordt Pb2+ toegevoegd

met welke van de 2 reageert Pb2+ als eerste? is dat dan degene met de grootste Ks?
Volgens mij is de reactie:

2Br- + 2OH- + Pb2+ -> 2Br- + Pb(OH)2
AuBr of AgBr (weet niet meer welke) lost beter op door toevoeging van NaCn of NaCN ( weet ook niet meer welke :$) waarom is dit?
NaCn bestaat niet, dit moet zijn NaCN. En je bedoelt denk ik AuBr.

Goudbromide is een slecht oplosbaar zout. Als je aan een suspensie van AuBr in water een overmaat NaCN toevoegt, lost AuBr echter op.

Je zou zeggen dat Ag+ + CN- -> AgCN slecht oplost, maar dat is dus niet zo.

Want Ag bindt zo enorm goed met cyanide dat het er twee van bindt,

en Ag(CN)2- is wél oplosbaar

Dus krijg je:

AgBr + 2NaCN -> Ag(CN)2- + 2Na+ + Br-

al die drie ionen lossen goed op, daar zijn het ionen voor ;)

Berichten: 25

Re: evenwichten

is het nou AgBr of AuBr want eerst staat er Au en daarna Ag?

en bij dat eerste waarom reageert Pb dan met OH? want de Ks van PbBr2 is veel groter dan die van Pb(OH)2 ?

Berichten: 4

Re: evenwichten

is het nou AgBr of AuBr want eerst staat er Au en daarna Ag?


Sorry het is AgBr...

Berichten: 25

Re: evenwichten

oke bedankt maar waarom lost het dan snelelr op? en waarom zou AgBr scheiden? want het is slecht oplosbaar?

Berichten: 4

Re: evenwichten

Je had gelijk over die PbBr, maja als je het al weet, hoef je het niet te vragen toch??

Berichten: 25

Re: evenwichten

ja sorry maar wist het niet zeker, toch blijft me dat andere nog onduidelijk

Berichten: 4

Re: evenwichten

ionen lossen nou eenmaal makkelijker op

Berichten: 25

Re: evenwichten

maar waarom scheiden AgBr dan als NaCN wordt toegevoegd?

Berichten: 25

Re: evenwichten

want AgBr is niet oplosbaar toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: evenwichten

Elk zout heeft een oplosbaarheidsproduct Ks. Ook AgBr. Er is dus altijd een heel klein beetje AgBr opgelost.

Als je nu NaCN toevoegt dan bindt het opgeloste Ag+ twee CN--ionen. De concentratie aan Ag+-ionen neemt af. Om het evenwicht te herstellen naar Ks zal er dus iets AgBr oplossen. die nieuwe Ag+-ionen nemen weer twee CN--ionen mee, enz. Dit gaat door tot er een nieuwe evenwichtssituatie is bereikt. Uteindelijk heeft de toevoeging van NaCN ertoe geleid dat meer AgBr is opgelost.

Reageer