Springen naar inhoud

Volume eenheid

• Log in om te kunnen reageren

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2007 - 11:10

Even een citaat van wikipedia

Als symbool wordt internationaal zowel de L (hoofdletter) als de l (kleine letter) gebruikt. De kleine letter l is in 1879 door het BIMP (Bureau Internationale des Poids et Mesures, internationale bureau voor gewichten en maten) voorgesteld als het officiële symbool voor de eenheid liter [1]. In de 6e resolutie van het 16e CGPM (Conference Générale des Poids et Mesures) in 1979 wordt door ditzelfde BIMP gesteld dat de hoofdletter L ook toegestaan is, dit om verwarring met het cijfer 1 te voorkomen.

In een aantal landen (met name Verenigde Staten, Canada en Australië, maar ook Frankrijk) wordt L vaker toegepast dan l, vooral bij gebruik van prefixen als ml, µl. In Groot Brittannië en Ierland wordt altijd de kleine letter l gebruikt, maar wordt het woord litre helemaal uitgeschreven als er geen prefix wordt gebruikt. In de Nederlandse taal wordt door de taalunie de l officiëel voorgeschreven. [2][3] Desondanks wordt sinds enkele jaren op middelbare scholen in Nederland de hoofdletter L gebruikt bij de vakken scheikunde en biologie. Ook het Centraal Examen maakt gebruik van de L in de vraagstukken.

Discussie over L en l is dus niet meer nodig (ik gebruik consequent l bv: ml en µl)

Maar schrijven jullie 1ml of 1 ml?

Dit om een beetje consequentie toe te kunnen passen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2007 - 12:12

In de chemische vakliteratuur zie je toch nagenoeg altijd de hoofdletter L. Zowel in de europese als amerikaanse tijdschriften. Ik gebruik dan ook consequent de hoofdletter L. Ik vind het ook mooier staan.

De redenatie 'als het op wikipedia staat, dan is het waar' is (met name de laatste tijd) een gevaarlijke uitspraak geworden. Ook de voorschriften van de taalunie sluiten regelmatig nauwelijks aan bij wat door de gebruiker gewenst is.
De discussie is wat mij betreft zeker niet gesloten. :P

Ik zet wel altijd een spatie tussen de waarde en de eenheid, dus 1 mL.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2007 - 13:21

De redenatie 'als het op wikipedia staat, dan is het waar' is (met name de laatste tijd) een gevaarlijke uitspraak geworden.

Daarom bronvermelding (citaat)
Bureau international des poids et mesures (S.I.-instelling, Frankrijk)

...decides, as an exception, to adopt the two symbols l and L as symbols to be used for the unit litre,...

P.S. redenering is "beter" Nederlands (Cfr reservatie<-->reservering)

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2007 - 13:39

Ik gebruik, net als Dr Quico, altijd de ´l´ in combinatie met een prefix en een spatie. 1 ml en 1 µl dus. Ik ben wel geneigd om voor hele liter de letter L te gebruiken als er verder in de zin of alinea niet over volume gerept wordt, inderdaad om verwarring met de 1 te voorkomen.

Off topic:

P.S. redenering is "beter" Nederlands

´redenatie´ is de wijze waarop een redenering gevoerd wordt. Redenatie is de techniek, redenering de inhoud.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures