Massadichtheid berekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Massadichtheid berekenen

Ik werk in een chemische omgeving maar heb geen chemische opleiding gevolgd dus weet eigelijk weinig van chemie af. Ik heb reeds een basisopleiding chemie gekregen en deze viel vrij goed mee, hoewel ik nog met een vraag zit die ik nergens op internet kan terugvinden,hopelijk vind ik hier een antwoord.

het gaat over hoe je een massadichtheid kan bepalen van eender welke stof, bij gassen weet ik dat 1 mol overeenkomt met 22.4liter, maar hoe zit het met vaste -en vloeistoffen?

bv. NaOH,H2SO4,NiSO4,FeOH3,Ca(OH)2,...

Ik weet hoe ik de massa's moet berekenen in mol maar hoe kan te weten komen wat het volume is van die bepaalde stoffen?

Dit zou een grote oplossing bieden aangezien ik gewend ben te werken met concentraties in gram/liter en soms is het zeer moeilijk om deze om te zetten naar percentages.

Dank bij voorbaat, Kristof

Berichten: 190

Re: Massadichtheid berekenen

Massadichtheid van een stof is geformuleerd als de verhouding massa/volume.

Kan je anders een voorbeeld geven welke omrekeningen je specifiek moet doen? dat maakt het veel makkelijker anders heb je te veel formules.

Berichten: 915

Re: Massadichtheid berekenen

Die zijn te bepalen, berekenen zal iets moeilijker gaan.

Van vaste en vloeibare stoffen varieren de massadichtheden nogal aanzienlijk: daarom zijn deze al "allemaal" bepaald geweest en mooi in tabelletjes gegoten. Op wikipedia (en hoogstwaarschijnlijk in de gedrukte literatuur ;) ) vind je de massadichtheden terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Massadichtheid berekenen

Dit moet je inderdaad bepalen: je zit nl met zaken als contractie en expansie, dingen waar volgens mij geen formules aan te hangen zijn. Voorbeeldje: 1L alcohol in 1L water geeft namelijk geen 2L vloeistof maar een `kleiner volume.

Berichten: 4

Re: Massadichtheid berekenen

Er zijn momenteel veel proeven gaande en ik moet reagentia aanmaken, het gaat hier vooral over NaOH,H2SO4,HCL,...

bevoorbeeld: Ik moet 2000liter NaOH-oplossing aanmaken met een concentratie van 10% NaOH. De NaOH-oplossing van het reagentiastation is 750g/l dus ik moet deze nog verdunnen met water. Hiervoor heb ik de massadichtheid nodig om exact te weten hoeveel water er nog bij moet. Ik heb al vernomen dat NaOH een dichtheid heeft van 1,11 dus dat probleem is al opgelost. In dit geval zou het handig zijn om de dichtheid te berekenen van die bepaalde (geconcentreerde) oplossing.

De reagentia geeft weinig problemen maar er zijn nog veel meer stoffen waarvan ik de dichtheid moet bepalen namelijk:

Fe(OH)3 ijzerhydroxide

NiSO4.6h2O nikkelsulfaat

Cocl2 cobaltchloride

Ik zou dit kunnen doen met een proef (1liter oplossing wegen)maar aangezien deze stoffen niet in hun geconcentreerde vorm voorkomen kan dit niet nauwkeurig genoeg gebeuren.

Wie weet raad?

Dank bij voorbaat :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Massadichtheid berekenen

Ik kan alleen de dichtheid van CoCl2 vinden, deze is 3,3 kg/l.

Bron:

CoCl2

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Massadichtheid berekenen

Ik ben toch wel nieuwsgierig waar je de dichtheden van die vaste stoffen voor nodig hebt. Niet voor niets zijn ze moeilijk te vinden: men werkt er niet vaak mee.

Misschien heb je ze helemaal niet nodig en is er een eenvoudigere manier om je probleem op te lossen.

Schrijf eens waarom je die dichtheden exact nodig denkt te hebben... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Massadichtheid berekenen

Concentraties van de stockoplossingen zijn toch al gegeven? Ik zie het probleem niet echt.

Kijk, als je nu een fles 37% HCl zou hebben, dan zou ik dat begrijpen dat je die nodig hebt (die is 1,17 g/ml overigens). Als op die fles nu 433 g/l HCl staat, heb je die dichtheid niet meer nodig.

Berichten: 4

Re: Massadichtheid berekenen

Marjanne, alvast bedankt voor het opzoekwerk :D

De dichtheden van die metaaloplossingen heb ik eigenlijk nodig om de decantatietijd te bepalen. Ik zal snel een voorbeeld geven. In de NiSO4-oplossing bevind zich een neerslag van FeOH3, deze word verwijderd door decantatie en achteraf nog eens door een filtratie.

Om te weten hoe snel dit decanteert zou het handig zijn de massadichtheid te weten. Het gaat hier om 2 in serie geschakelde decanteurs met een continue debiet. Er komt namelijk constant "verse oplossing" bij. Hetgeen ik moet bepalen is hoe snel die oplossing de decanteurs mag passeren. Als de oplossing te snel zou lopen is ze nog niet voldoende gedecanteerd en het moet nog rendabel blijven dus het mag ook niet te traag gaan.

Maar breek hier je hoofd niet over, ik heb nog de rest van de week gekregen om tests uit te voeren, en ik heb al verschillende oplossingen gevonden voor mijn probleem.

@FsWd

De reagentia komt van een reagentiastation waarvan ik enkel de concentratie weet in g/l

H2SO4: 1200g/l

NaOH: 750g/l

HCL: 300g/l

De reagentia die ik moet aanmaken is opgegeven in %

Toch bedankt voor de reacties! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Massadichtheid berekenen

Nou, stel dat je 1L 10% NaOH-opl moet maken, De stock is 750 g/l. Het spul 7,5x verdunnen en je hebt een concentratie van 100 g/l ofwel 10% m/m NaOH-opl.

Berichten: 4

Re: Massadichtheid berekenen

Ja, dat zou makkelijk zijn maar de stock-oplossing bevind zich niet in geconcenteerde vorm en is reeds verdund dus dan zou je uitkomen op minder dan 10% als je deze 7.5 keer verdund

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Massadichtheid berekenen

De reagentia komt van een reagentiastation waarvan ik enkel de concentratie weet in g/l <-- daar haal jij ze dus niet uit?

Reageer